مراحل رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

هفته بیست یکم

بدانید در حالی که در هفته بیست و یکم  بارداری هستید در شکم شما چه می گذرد، و درباره اینکه چرا ممکن است زندگی جنسی و رابطه شما با همسرتان تغییر کند، اطلاعات کسب کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

طول جنین: 26.6 سانتی متر.

وزن جنین: 360 گرم.

رشد جنین

هفته 21

شما به طور رسمی در نیمه راه بارداری، و جنین نیز در نیمه راه اندازه تولد قرار دارد و رشد سریعی دارد. بخشی از جهش رشد او در این مرحله، احتمالاً به این دلیل است که معده اکنون مجهز به جذب مواد مغذی، از مایع آمنیوتیکی که بلعیده شده است. اما بیشتر غذای کودک شما هنوز مستقیماً از جفت تأمین می شود.

سونوگرافی هفته بیست یکم

سنوگرافی هفته 21

این نمایه نه تنها نحوه تشکیل استخوان ها و ساختارهای اسکلتی، بلکه ریه های کودک آینده شما را نیز نشان می دهد. با نگاه به سینه جنین، سونوگرافر می تواند قلب و ریه را شناسایی کند.

هفته بیست یکم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

این روزها وقتی به آینه نگاه می کنید. سخت است که بتوانید با آنچه می بینید سازگار شوید. اما اشکالی ندارد، هر زنی حداقل یکی از آن “اوه خدای من، چه اتفاقی برای من افتاده است؟” را در دوران بارداری اش داشته. به خاطر داشته باشید که این نه ماه یک لغزش کوچک در رادار زندگی شما است، و به زودی بدن قبل از بارداری شما بر می­گردد (یا حداقل چیزی نزدیک به آن). در این میان، از ویژگی ظاهری جدید خود قدردانی کنید. بجای اینکه شکم تان را زیر یک تاپ گشاد پنهان کنید، آن را با یک تی شرت مناسب به همه نشان دهید.

نکات هفتگی

استرس و اضطراب؟ حتماً وقت خود را برای ریلکس کردن، خواب کافی و اضافه کردن ورزش منظم در برنامه تان، قرار دهید. سطح بالای استرس و اضطراب مزمن می تواند اثرات نامطلوبی بر بارداری شما، از جمله وزن کم هنگام تولد زودرس، بگذارد. گرچه زیاد نگران استرس داشتن نباشید. حوادث بزرگ زندگی مانند مرگ در خانواده بیشتر از اینکه در ترافیک گیر کنید، بر کودک تأثیر می گذارد.

توصیه های عجیب و غیر ضروری که در هنگام بارداری دریافت می کنید(و چگونه می توان آن ها را کاملا نادیده گرفت)

این هفته بیست و یکم بارداری شماست و سرانجام درکار حامله بودن، ماهر شده اید. حتی ممکن است ایده اینکه چه نوع والدی خواهید بود را داشته باشید. اما دقیقاً همان زمانی که به عنوان یک مادر اعتماد به نفس پیدا می کنید، دوباره توسط بانوی داخل مترو با این سوال که آیا انتخاب این ساندویچ برای شرایط شما مناسب است یا خیر، ناکام می شوید. تبریک می گویم، شما یک برجستگی بزرگ دارید و این رسماً چراغ سبزی برای مشاوره های بی اساس، ناخواسته، ناخوشایند و سوالات بی جا است. در این قسمت، ما درباره بدترین چیزهایی که خواهید شنید و نحوه دور کردن این مزاحمت ها، بحث خواهیم کرد.

لیست کارهای این هفته

  • درباره جوانب مثبت و منفی شیردهی تحقیق کنید. هنگامی که همه اطلاعات را کسب کردید، تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما و نوزاد شما بهتر است.
  • مسائل خود را سازماندهی کرده و پروژه های معلق در خانه را تمام کنید.
  • سینه بند مخصوص بارداری دوباره بخرید.

سوالات متداول این هفته

چرا ناف من ناگهان بیرون آمده و دردناک است؟

آیا ضربات جنین می تواند به بدن من آسیب برساند؟

هفته بیست دوم

اکنون که 22 هفته باردار هستید، کودک آینده پیشرفت های جدید هیجان انگیزی را برای به اشتراک گذاری دارد. بعلاوه، وقت آن است که شروع به یادگیری در مورد سزارین و لخته های خون کنید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

کودک شما اکنون به اندازه یک خربزه است. ریه های وی به سرعت در حال رشد و ساخت پروتئینی به نام سورفاکتانت است، که به او کمک می کند تا پس از تولد به طور مستقل نفس بکشد.

طول جنین: 27.7 سانتی متر.

وزن جنین: 430 گرم.

رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

پوست شفاف کودک شما اکنون مات خواهد شد. با این حال تا زمانی که چربی بیشتری به پرکردن آن کمک نکند، چین و چروکی، قرمز و پوشیده از ورنیکس (پوشش سفید چرب و پنیر مانند بروی نوزاد قرار دارد) باقی خواهد ماند. همچنین در این هفته، او حس لامسه خود را به خوبی تنظیم می کند (به لطف بلوغ سلول های مغزی و انتهایی عصب). جنین شما ممکن است با احساس چهره اش یا هر چیز دیگری که می تواند با دستش آن را بگیرد، این مهارت های تازه را امتحان کند. در این هفته ابروهای جنین شروع به رشد می کنند و موها روی پوست سر جوانه می زنند، اما این شرایط می تواند متفاوت باشد کودک شما ممکن است یک دسته ضخیم از موهای تیره داشته یا طاس وارد این دنیا شود.

سونوگرافی هفته بیست دوم

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

در اینجا به نظر می رسد کودک آینده در حال خواب است (نوزادان در رحم دوره های خواب و دوره فعالیت دارند). اما جوانه های شنوایی و چشایی او نیز به سرعت در حال رشد هستند. حتی ممکن است بسته به اینکه چقدر موسیقی و یا انتخاب غذای شما را دوست داشته باشد، حالت چهره خود را عوض کند!

بیشتر بدانید  نوزادانی که دیرتر به دنیا می­ آیند ( بیش رسیدگی یا پست ماچور )

هفته بیست دوم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

احساس سرگیجه؟ این یکی دیگر از عوارض طبیعی بارداری و به دلیل افت فشار خون است. خون شما نمی تواند مانند گذشته سریع حرکت کند، بنابراین ممکن است هنگام بلند شدن یا ایستادن به مدت طولانی، احساس سبکی سر کنید. شما احتمالاً تا این زمان از مزایای هورمون های بارداری، شامل موهای ضخیم تر و ناخن های قویتر بهره مند شده اید. اما همراه با این موهای زرق و برق دار، ممکن است متوجه چند موی ناخواسته شوید. برای اصلاح، از موم انداختن و واکس استفاده کنید، سفید کننده و کرم ها حاوی مواد شیمیایی ناامن هستند.

نکات هفتگی

از حمل شکم تان خسته شده اید؟ به نظر می رسد روزهای گپ زدن درباره خود یا برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شما مدت هاست که سپری شده است. اکنون تمام دوستان شما می خواهند در مورد تاریخ زایمان، مهد کودک و نام های کودک با شما صحبت کنند. اگر از صحبت در مورد بارداری خود خسته شده اید، چند موضوع داغ برای گفتگوی مهمانی شام بعدی خود آماده کنید.

گاهی اوقات باردار بودن خسته کننده است. (و این عادی است)

هفته 22 ام است و مدتی زیادی است که باردار شده اید صبرتان تمام شده. اما هنوز یک سه ماه و نیم دیگر مانده است. در حالی که بارداری زمانی برای درخشش، برنامه ریزی و هیجان زده بودن برای کودک است، اما گاهی اوقات ممکن است دست و پا گیر باشد، شب های بی خوابی که سعی می کنید در موقعیت “مناسب” بمانید، سوزش معده، یک احساس عمومی اضطراب که نمی توانید از آن جدا شوید، تغییرات خلقی. گاهی اوقات بارداری انزجار کننده می شود و تشخیص این مسئله درست است. امروز ما در مورد اینکه چرا شما مجبور نیستید تمامی مواقع باردار بودن را دوست داشته باشد باشید، صحبت خواهیم کرد.

لیست کارهای این هفته

  • برای تدارکات مهمانی سیسمونی کودک عزیز خود، برنامه ریزی کنید.
  • اکنون که از جنسیت کودک مطلع شدید، نگاهی دوباره به نام انتخابی خود بیندازید.
  • از ایجاد واریس جلوگیری کنید. از نشستن یا ایستادن طولانی مدت، که ممکن است منجر به جمع شدن خون در پاها شود، خودداری کنید.

سوالات متداول این هفته

آیا احساس سرگیجه داشتن طبیعی است؟

هفته بیست سوم

وزن کودک شما در این هفته به نیم کیلو رسیده است، در مورد اتفاقات داخل رحم و همچنین چگونگی کاهش ولع مصرف هله هوله، کمر درد مزمن و موارد دیگر بدانید.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

کودک شما به اندازه بادمجان بزرگ است. مغز و شنوایی او در این هفته بیشتر رشد کرده و او شروع به تشخیص صدای شما می کند.

طول جنین: 29 سانتی متر.

وزن جنین: 498 گرم.

رشد جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

طی چند هفته آینده میلیاردها سلول در مغز جنین شما ایجاد می شود. این سلول ها تمام حرکات، حواس و عملکردهای اساسی جنین شما، مانند تنفس کنترل را می کنند. همچنین در این زمان برخی تغییرات عمده در ریه های جنین شما اتفاق می افتد. سورفکتانت ماده ای که کیسه های هوا را قادر به تورم، و ریه ها را به طور کامل گسترش می دهد، در حال تولید است. در حال حاضر جنین هنوز در حال تنفس مایع آمنیوتیک است، اما وقتی متولد شود آماده هوای بیرون خواهد بود.

سونوگرافی هفته بیست سوم

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

در حالی که جنین خم شده و پاهایش به سمت سینه کشیده شده است، تقریباً می توانید مشخصات کامل او را ببینید. اکنون که طول جنین بیش از ۲۰ سانت است. گرفتن تصویر از کل بدن آن دشوار است. او در آستانه تجربه افزایش وزن چشمگیر در هفته های آینده است. در حال حاضر، او هنوز هم نسبتاً لاغر است.

هفته بیست سوم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

جنین شما مطمئناً به مواد مغذی زیادی احتیاج دارد. از آنجا که وی بیشتر و بیشتر از ویتامین ها و مواد معدنی عبور داده از بدن شما استفاده می کند، ممکن است به یک دوز اضافی نیاز داشته باشید. به همین دلیل است که پزشکان در نیمه دوم بارداری، بعلاوه ویتامین های قبل از زایمان، مکمل های آهن نیز برای شما تجویز می کنند.

تقویت اضافی ممکن است به شما در کاهش خطر کم خونی (وضعیتی که بدن شما 30 میلی گرم آهن روزانه برای تولید سلولهای قرمز خون کافی دریافت نمی کند) کمک کند. این بیماری می تواند علائمی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس و سرگیجه را تحریک کند. در صورت احساس این علائم در سه ماهه دوم یا سوم، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. کم خونی در بیشتر موارد به کودک آسیب نمی رساند، اما می تواند سطح انرژی بدن شما را کاهش دهد. هرچند خبر خوب این است که معمولاً با مکمل های روزانه به راحتی قابل درمان است.

بیشتر بدانید  علل ریزش مو و درمان گیاهی مناسب در دوران بارداری چیست؟ (بخش اول)

نکات هفتگی

اگر کمر درد بزرگترین مشکل شماست، ممکن است بتوانید با یک سینه بند حمایتگر جدید مشکل را حل کنید. برخی از خانم ها در انطباق با وزن حاصل از رشد سینه، مشکل دارند.

گفتگوی پدر: همسرتان چگونه پدری خواهد بود؟

با شروع هفته 23 ام، شما وقت زیادی برای فکر کردن در مورد والد بودن، و معنای داشتن یک کودک واقعی دارید. ممکن است شما برای مهد کودک آینده  برنامه ریزی کرده باشید و در مورد سبک های فرزند پروری (که ممکن است در واقعیت به آن پایبند باشید یا نباشد) فکر کرده باشید. و یا ممکن است چندین ساعت را با شریک زندگی خود، درباره اینکه چه پدر و مادری خواهید بود گذرانده باشید.

لیست کارهای این هفته

  • برای خرید لباس بارداری بیشتر اقدام کنید.
  • سنسور های مونوکسیدکربن و دود خانه تان را آزمایش کنید.

سوالات متداول این هفته

آیا سونوگرافی یادگاری بی خطر است؟

هفته بیست چهارم

دریابید که جنین شما در هفته بیست و چهارم چگونه رشد می کند. به علاوه چه مشکلات پوستی مرتبط با بارداری ممکن است در هفته های آینده به سراغ شما بیایند.

اندازه جنین

مراحل بارداری هفته به هفته ( 21 الی 24 )

جنین شما به اندازه یک بلال طول دارد. سوراخ های بینی او اکنون برای “تمرین تنفس” باز می شود. او همان احساس تنفس واقعی را تجربه می کند، اما به جای هوا مایع آمنیوتیک را استشمام می کند.

طول جنین: 30 سانتی متر.

وزن جنین: 598 گرم.

رشد جنین

هفته 24

ممکن است متوجه شوید که کودک شما در هفته 24 ام بسیار پر جنب و جوش شده است. در حال حاضر او به اندازه کافی فضا برای حرکت در شکم شما دارد. او حتی ممکن است به صدای آرامش دهنده یا مالش شکم شما پاسخ دهد، در حالی که صداهای بلند یا ضربه زدن روی شکم می تواند باعث احساس خطر وی شود. همچنین از آنجا که گوش داخلی کنترل کننده تعادل، ایجاد شده است، کودک شما سرانجام می تواند تشخیص دهد که آیا وارونه است یا به سمت بالا، بنابراین حرکت در اطراف معنای جدیدی پیدا می کند.

سونوگرافی هفته بیست چهارم بارداری

سنوگرافی هفته 24

تصویر سمت چپ نمای بزرگ شده ای از چهار کانال قلب کودک آینده شما را نشان می دهد. تصویری که در سمت راست قرار دارد، نشان می دهد که خون از کانال های فوقانی قلب (دهلیزها) به کانال های تحتانی قلب (بطن ها) جریان دارد. عضلات دیواره بطن ها بیشتر از دهلیزها هستند، زیرا باید خون را به ریه های جنین و بقیه بدن منتقل کنند.

هفته بیست چهارم بارداری چگونه است

بدن در حال تغییر مادر

تنها چیزی که در حال حاضر کم می شود میل جنسی شماست بنابراین اگر اشتیاق شما به سیب زمینی سرخ کرده بیش از تمایل شما برای آمیزش جنسی باشد، کاملاً عادی است. بسیاری از زنان باردار گزارش می دهند که میل جنسی آنها در تمام این نه ماه، کم وکم تر می شده. اما به خصوص در حال حاضر، همانطور که شکم در حال رشد به معنای احساس خستگی و درد بیشتر است. ممکن است رابطه جنسی کمتر و کمتر لذت بخش باشد. اما زنان دیگر گزارش کرده اند که در سه ماهه سوم بارداری خود یک افزایش بزرگ در میل جنسی شان رخ داده است. اگر شما یکی از آنها هستید، که چه بهتر.

نکات هفتگی

اکنون خوابیدن می تواند سخت باشد و به احتمال زیاد با بزرگ شدن شکم شما سخت تر خواهد شد. اگر با بی خوابی دست و پنجه نرم می کنید، از روش درمانی طبیعی خواب مانند مدیتیشن، شیر گرم قبل از خواب یا ورزش در طول روز برای خسته شدن بدن، با تایید پزشک تان استفاده کنید.

بررسی لیست کارهای قبل از تولد

قبل از اینکه اوضاع در سه ماهه سوم بارداری شما بیشتر شلوغ شود، هفته 24 ام یک فرصت عالی برای ارزیابی آنچه شما در زندگی از آن قدردانی می کنید، و تهیه لیست، لیستی از کارهای مورد علاقه برای انجام دادن با شریک زندگی یا بچه ها، قبل از آوردن یک زندگی جدید به دنیای شما است خواه این به معنای برنامه ریزی برای سفر مسافرتی، یا رزرو در آن رستوران جدید باشد. داشتن یک لیست قبل از تولد راهی سرگرم کننده برای پیوند با خانواده ای است که به زودی بیشتر می شوند. البته داشتن کودک به این معنی نیست که شما باید همه چیز را در زندگی خود تغییر دهید. اما چند مورد وجود دارد که ممکن است در سال آینده غیر ممکن شود. بنابراین اکنون زمان انجام آنهاست.

لیست کارهای این هفته

  • اگر می خواهید به کار خود برگردید، درباره گزینه های مراقبت از کودکان فکر کنید.
  • برنامه ریزی برای مهد کودک را شروع کنید.
  • برای دیابت بارداری آزمایش دهید.

سوالات متداول این هفته

کودک من چقدر زود می تواند بدون مرگ یا نقص شدید در هنگام تولد، بدنیا آید؟

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
آمادگی ذهنی

5 مرحله آمادگی ذهنی برای بچه داری که باید در نظر داشته باشیم

  داشتن آمادگی ذهنی برای بارداری تا چه اندازه مهم است؟   مشاوره وران برای آمادهگی بارداری، معمولاً بر جنبه های جسمی متمرکز اند. برای مثال دریافت ویتامین های مناسب …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×