زایمان

زایمان وارونه چیست؟

زایمان وارونه چیست؟

زایمان وارونه با انقباضاتی در قسمت تحتانی کمر شما ، دقیقاً بالای ستون فقرات مشخص می شود.

زنان باردار اکثرا احساس انقباضی در شکم خود نمی کنند. در واقع، تنها حدود 25 درصد زایمان وارونه را تجربه می کنند. که در ناحیه تحتانی آنها، دقیقاً بالاتر از ستون فقرات رخ می دهد. کمر درد شدید ممکن است علامت این باشد که کودک شما در وضعیت خلفی شکم یا “آفتابی به سمت بالا” قرار دارد. (سر به سمت پایین است اما به طرف پشت شما قرار دارد).

زایمان وارونه می تواند برای شما بسیار دردناک باشد. اما برای کودک شما مشکلی ندارد. تقریبا 90 درصد نوزادان در حین زایمان، خود به تنهایی می چرخند یا ممکن است توسط پزشک شما جابجا شوند. با این حال پزشک یا مامای شما می تواند در کاهش درد زایمان به شما کمک کند.

عامل زایمان وارونه

به طور معمول، اگر هنگام زایمان روی پشت خود دراز کشیده اید. کودک شما رو به پایین خواهد بود. به این وضعیت “قدامی شکم” گفته می شود. اما جهت صورت بعضی از نوزادان به طرف سقف (موقعیت خلفی شکاف) است. لورا رایلی، مدیر پزشکی و زایمان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون. در این باره می گوید:” زایمان با نوزاد در این موقعیت خاص باعث درد کمر می شود. زیرا سر کودک می تواند به شدت به ستون فقرات فشار وارد کند.

کمر درد حاملگی چه حسی دارد؟

دکتر رایلی می گوید:” درد در قسمت تحتانی کمر شما متمرکز است. زیرا قسمت پشت سر کودک بر روی ستون فقرات شما فشار می آورد. برخی از زنانی که زایمان وارونه را تجربه کرده اند می گویند که به طرز فجیعی دردناک است. در حالی که برخی دیگر ادعا می دانند درد ناشی از زایمان وارونه بدتر از زایمان معمولی نیست (صرفاً متفاوت است). زنان ممکن است علاوه بر کمر درد، احساس ناراحتی در پایین شکم داشته باشند.

بیشتر بدانید  مراحل بارداری هفته به هفته (1 الی4)

کمردرد زایمان وارونه اغلب با هر انقباض بدتر می شود و ممکن است بین انقباضات ادامه داشته باشد. همچنین برخی از خانم ها به عنوان علامت زایمان وارونه دچار اسپاسم دردناک می شوند.

زایمان وارونه و درد کمر در بارداری

کمردرد علامت شایع بارداری است. پزشکان می گویند حداقل نیمی از زنان باردار این درد و گرفتگی را تجربه می کنند. کمردرد در دوران بارداری چند دلیل دارد: افزایش وزن شکم که بر مرکز ثقل تاثیر گذاشته و هورمون آرامش بخش بارداری که باعث شل شدن رباط ها می شود. بنابراین چگونه می توانید بگویید که دچار کمردرد طبیعی هستید یا انتظار زایمان وارونه را می کشید؟ بسیاری از خانم ها به راحتی می توانند تفاوت را بیان کنند، زیرا زایمان وارونه احساس درد بیشتری دارد. همچنین با انقباضاتی که منجر به زایمان می شود، درد شدیدتر خواهد بود. در صورت عدم اطمینان با پزشک خود تماس بگیرید.

برای زایمان وارونه چه زمانی باید به بیمارستان مراجعه کنیم

اگرچه کمردرد می تواند دردناک باشد. اما دستورالعمل خاصی برای مراجعه به بیمارستان وجود ندارد. در حقیقت، اگر خیلی زود به بیمارستان مراجعه کنید، ممکن است شما را به خانه برگردانند تا پیشرفت زایمان بیشتر شود. به سادگی توصیه های پزشک یا ماما را در مورد جدول زمانی دنبال کنید. اغلب اوقات، هنگامی که دچار انقباض های مکرر می شوید که به هم نزدیک هستند، شما را بستری خواهند کرد. در صورت پاره شدن کیسه آب، یا بروز علائم عجیب دیگر، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا زایمان وارونه بر روی تجربه کلی زایمان تأثیر دارد؟

دکتر رایلی در این باره می گوید:” زایمان وارونه بیشتر طول می کشد و ممکن است فشار بیشتری نسبت زایمان عادی نیاز داشته باشد. بیشتر نوزادان در وضعیت خلفی با پیشرفت زایمان، 180 درجه لازم را به خودی خود می چرخند، به خصوص اگر لگن مادر کاملاً بی حس نشده باشد. بعضی اوقات پزشک یا ماما سعی می کند کودک را با دست خود بچرخاند.

بیشتر بدانید  مراحل ز (17 الی 20)

اگر کودک در وضعیت خلفی باقی بماند، در صورت رد شدن از طریق کانال تولد، می توان نوزاد را بدنیا آورد. اما اگر نوزاد خلفی به گونه ای زاویه دار باشد که به کمی فضای اضافی احتیاج داشته باشد و فضای کافی در کانال تولد وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است زایمان سزارین را توصیه کند. زایمان وارونه همچنین خطر بوجود آمدن شرایطی چون زایمان طولانی مدت، اپیزوتومی، استخراج خلاء و نیاز به القاء زایمان را افزایش می دهد.

تسکین علائم زایمان وارونه

اگر علائم زایمان وارونه دارید. توصیه می شود موقعیت نشستن خود را تغییر دهید. زیرا دراز کشیدن روی پشت می تواند درد کمر را در حین زایمان به طور قابل ملاحظه ای تشدید کند. سعی کنید چهار زانو بنشینید، به بغل دراز بکشید، یا چمباتمه بزنید.

انجمن بارداری آمریکا برای تغییر موقعیت نوزاد تمریناتی (مانند چرخش لگن) را پیشنهاد می كند. برای انجام چرخش لگن، روی دست ها و زانوها قرار گرفته و لگن خود را به آرامی با بیرون و داخل دادن شکم حرکت دهید. این تمرین باعث می شود کودک شما کمی از لگن فاصله گرفته و برخی از فشارها تسکین یابد. همچنین فضای کافی برای چرخش نوزاد بوجود می آورد.

داروهای ضد درد یا اپیدورال نیز کمک خواهند کرد. اگر برنامه زایمان شما شامل اپیدورال است ، بدانید که ممکن است درد پس از تجویز تسکین یابد.

 

در نهایت برای اقدام به هرکاری شما تنها باید با پزشک معالج خود مشورت کنید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
سلامت روان

برنامه ریزی و مدیریت در دوران بارداری تا چه اندازه میتواند به سلامت روان مادر کمک کند؟آکام

مراقبت از سلامت روان و همچنین سلامت جسمی قبل از بارداری بسیار مهم است. برنامه ریزی برای بچه دار شدن می تواند بسیار هیجان انگیز و همچنین دلهره آور باشد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×