نقش ترتیب تولد بر ویژگی های شخصیتی فرزندان-آکام

ترتیب تولد

راهنمای شما برای شناخت تفاوت های شخصیتی فرزندان (خواهر و برادر)  و تاثیر ترتیب تولد : فرزند اول، میانی، کوچکترین یا تک فرزند بودن احتمالاً بر رفتار شما تأثیر می گذارد. در ادامه مواردی آمده است که باید:

 

در مورد ارتباط بین ترتیب تولد و ویژگی های شخصیتی بدانید

 

دکتر کوین لمان، روانشناسی که از سال 1967 در مورد ترتیب تولد تحصیل کرده و کتاب ترتیب تولد را نوشته، می گویند: ” فرزندان اول و دوم تان متفاوت خواهند بود. از نظر روانشناسی او معتقد است که راز تفاوت های شخصیتی خواهر و برادر در ترتیب تولد چه بزرگترین، میانه، کوچکترین یا تک فرزند باشند و نحوه رفتار والدین با فرزندشان، دلیل تفاوت های آنهاست.

مری والاس، با بیش از 20 سال سابقه درمانگری کودک و خانواده، و نویسنده کتاب حقایق ترتیب تولد، در مورد نظریه ترتیب تولد موافق است. وی توضیح می دهد: “بعضی از آنها مربوط به نحوه ارتباط والدین با کودک در موقعیت خود است. و بعضی از آنها در واقع به دلیل موقعیت زمانی اتفاق می افتد. هر موقعیت چالش های منحصر به فردی دارد.”

در ادامه مواردی آمده است که والدین باید درباره ویژگی های شخصیتی ترتیب تولد برای بزرگترین، متوسط، کوچکترین و تک فرزندشان بدانند.

 

ویژگی های شخصیتی اولین فرزند و تاثیر ترتیب تولد

 

اولین فرزند یک زوج، طبیعتاً یک نوزاد متولد شده با مخلوطی از غریزه برای آزمون و خطا تربیت می شود. این امر باعث میشود اغلب این والدین بسیار مراقب، سختگیر با بسیار قانون مند و بیش از حد رنجور در مورد جزئیات هستند. این به نوبه خود ممکن است باعث شود کودک کمال گرا شود، و همیشه در تلاش باشد تا پدر و مادر خود را راضی کند.

کودکان اول در حضور والدین خود بازی می کنند، و این ممکن است توضیح دهد که چرا بعضی اوقات مانند بزرگسالان کوچک رفتار می کنند. آنها همچنین کوشا هستند و می خواهند در هر کاری که انجام دهند سرآمد باشند. به عنوان رهبر بچه های دیگر، اولین کودکان اغلب تمایل به صفات زیر  دارند:

  • قابل اعتماد
  • با وجدان
  • ساختارمند
  • محتاطانه
  • کنترل گر
  • سخت کوش

 

نقاط قوت فرزند اول

فرزند اول عادت دارد که در مرکز توجه باشد. آنها قبل از ورود خواهر و برادران، مادر و پدر را برای خود دارند. فرانک فارلی ، دکترای روانشناسی، از دانشگاه تمپل، در فیلادلفیا، که شخصیت انسان را مطالعه کرده است. می گوید: “بسیاری از والدین وقت بیشتری را برای خواندن و توضیح چیزها برای نوزادان می گذرانند. وقتی بچه های دیگر وارد این مسئله می شوند به همین راحتی نیست.” وی توضیح می دهد: “این توجه نامشخص ممکن است ارتباط زیادی با این مسئله داشته باشد که چرا بچه های اول بیش از حد خود را تحت فشار قرار می دهند.” علاوه بر این که معمولاً در آزمون های ضریب هوشی، نمره بالاتری می گیرند و به طور کلی نسبت به برادران و خواهرانشان تحصیلات بیشتری خواهند داشت، بچه های اول تمایل دارند که از خواهر و برادران خود بهتر باشند.

 

چالش های کودک اول

موفقیت با یک هزینه همراه است: نوزادان اول شخصیتی از نوع A هستند که هرگز در هیچ مسئله ای کوتاه نمی آیند. میشل پی مایدنبرگ ، دکترای درمانگری کودک و خانواده در وایت پلینز ، نیویورک ، می گوید: “آنها اغلب ترس شدیدی نسبت به شکست دارند. بنابراین هر کاری که انجام می دهند به اندازه کافی احساس شادی نمی کند.” و از آنجا که آنها از انجام یک اشتباه وحشت دارند. بچه های اول تمایل دارند که به راه راست و درست بچسبند: ” آنها به طور معمول انعطاف پذیر نیستند. تغییر را دوست ندارند و برای بیرون رفتن از منطقه راحتی خود مردد هستند.”

بیشتر بدانید  7 نکته کلیدی برای بهبود هوش هیجانی کودک

بعلاوه ، از آنجا که بچه های اول در خانه مسئولیت زیادی به عهده دارند. چه این کار در انجام امور کمک و چه مراقبت از خواهر و برادر کوچکتر باشد. آنها می توانند سریعاً مسئولیت خود را به دست بگیرند (و در انجام این کار می توانند رفتار ریاستمندانه داشته باشند). این بار سنگین می تواند به استرس بیش از حد برای کودکی منجر شود که از قبل احساس بی نقص بودن می کرد.

 

ویژگی های شخصیتی کودک اول

اگر یک زن و شوهر تصمیم به داشتن فرزند دوم بگیرند ، ممکن است به دلیل تجربه قبلی، فرزند دوم خود را با فشار کمتری بزرگ کنند. همچنین ممکن است از آنجا که کودکان دیگری در زندگی آنها وجود دارد ، توجه کمتری نصیب آنها شود. بنابراین، کودک وسط ​​به دلیل عدم توجهی که در مقایسه با خواهر و برادر بزرگتر خود داشته اند، اغلب به دنبال تایید مردم دیگر هستند.

مری والاس ، درمانگر ، می گوید: “کودک وسط اغلب احساس کنار گذاشته شدن کرده و فکر می کند:” خوب من بزرگترین نیستم ،کوچکترین نیستم. من کی هستم؟ ” این نوع دست و پا زدن سلسله مراتبی، باعث می شود که کودکان میانی در میان همسن و سالان خود اثر بگذارند. زیرا توجه والدین معمولاً به نوزاد متولد شده یا کودک اول خانواده معطوف است. علاوه بر این، “دکتر لمان” می گوید: “بچه های وسط بیشترین سختگیری را تجربه می کنند. زیرا آنها خواهر یا برادر بزرگتر از خود دارند.”

 

به طور کلی، کودکان میانه دارای ویژگی های شخصیتی زیر از نظر ترتیب تولد هستند:

 

  • مردم پسند
  • تا حدودی سرکش
  • در دوستی ها رشد می کند
  • دارای دایره اجتماعی بزرگ است
  • صلح جو

 

نقاط قوت کودک میانه

متولدین میانه انواع متنوعی دارند. به محض ورود یک خواهر و برادر کوچکتر، آنها باید یاد بگیرند که چگونه دائماً مذاکره و مصالحه کنند تا “با همه متناسب باشند”. جای تعجب نیست، بچه های میانه از نظر رضایت پذیری بالاتر از خواهر و برادر بزرگتر یا کوچکتر خود هستند.

از آنجا که در خانه کمتر مورد توجه قرار می گیرند، آنها تمایل دارند پیوندهای محکم تری را با دوستانشان ایجاد کنند و کمتر با خواهران و برادرانشان، یا با خانواده خود رابطه برقرار کنند. دکتر لیندا دونلاپ ، استاد روانشناسی در کالج ماریست، نیویورک، می گویند: ” آنها معمولاً اولین بچه هستند که با خانواده دیگری به سفر می روندیا می خواهند شب در خانه یکی از دوستانشان بمانند.”

 

چالش های کودک میانه

بچه های میانه روزی به عنوان نوزاد خانواده زندگی می کردند. تا اینکه توسط یک خواهر یا برادر جدید از سلطنت برکنار شدند. متأسفانه، آنها غالباً کاملاً آگاه هستند که به اندازه خواهر یا برادر بزرگتر یا کوچکتر مورد توجه والدین قرار نمی گیرند، و احساس می کنند نیازها و خواسته های آنها نادیده گرفته می شود. دکتر میدنبرگ می گویند: “بچه های میانه یک خانواده در موقعیت دشواری در یک خانواده قرار دارند. زیرا فکر می کنند به آنها بها داده نمی شود”. کنار گذاشته شدن و گم شدن در این اصطکاک برای آنها بسیار ساده است. و مدرکی نیز در مورد این ادعا وجود دارد: یک نظرسنجی توسط وب سایت TheBabyWebsite.com ، نشان داد که یک سوم والدین با سه فرزند اعتراف می کنند که به فرزند میانی خود توجه بسیار کمتری نسبت به دو فرزند دیگر دارند.

بیشتر بدانید  چگونه میتوان روابط خواهر و برادری شایسته را تقویت کنیم

 

ویژگیهای شخصیتی جوانترین فرزند و تاثیر ترتیب تولد بر آنها

 

به دلیل نگرش والدین نسبت به بچه داری برای بار دوم (یا سوم یا چهارم یا پنجم …) ، جوانترین کودکان تمایل به داشتن روحیه آزاد دارند. کوچکترین فرد خانواده معمولاً دارای صفات زیر است:

  • سرگرمی دوست
  • بدون عارضه
  • حیله گر
  • برونگرا
  • به دنبال توجه
  • خودمحور

 

نقاط قوت جوانترین فرزند

نوزادان تازه متولد شده به طور کلی قوی ترین و باهوش ترین افراد خانواده نیستند. بنابراین آنها روش های خاص خود را برای جلب توجه ایجاد می کنند. آنها فریبنده های طبیعی با شخصیتی اجتماعی هستند. بر اساس تحقیقات دکتر سلووی، جای تعجب نیست که بسیاری از بازیگران و کمدین های مشهور جوانترین فرد خانواده هستند، و یا اینکه در آزمایشات شخصیتی نمره بالاتری نسبت به کودکان اول دارند.

جوان ترین ها نیز با ماجراجویی خود نمایشی برای کانون توجهات می سازند. متولدین با روحیه آزاد نسبت به خواهر و برادر خود در معرض تجارب غیر متعارف و خطرهای جسمی قرار دارند. (تحقیقات نشان داده است که آنها بیشتر از خواهر و برادر بزرگتر خود که فعالیت هایی مانند دو و تنیس را ترجیح می دهند. بیشتر به ورزش های فیزیکی مانند فوتبال و بسکتبال می پردازند).

 

چالشهای جوانترین فرزند

جوانترین ها به این احساس معروف هستند که “هیچ کاری که من انجام می دهم مهم نیست”. “هیچ یک از موفقیت های آنها دست اول به نظر نمی رسد. خواهران و برادران آنها قبلاً یاد گرفته اند که صحبت کنند. بخوانند و دوچرخه سواری کنند. بنابراین والدین با شور و شوق کمتری به موفقیت های آنها واکنش نشان می دهند. حتی ممکن است از خود بپرسند ” چرا او نمی تواند سریعتر پیشرفت کند؟ ”

بچه های آخر همچنین می آموزند که از نقش خود به عنوان کودک خانواده، برای استفاده از دیگران برای رسیدن به خواسته خود استفاده کنند. دکتر لمان خاطرنشان می کند: ” آنها کمترین میزان انضباط را دارند.” والدین معمولاً هنگام انجام کارها و قوانین، کوچکترین فرزند را آزاد می گذارند و نمی توانند آنها را مطابق با استانداردهای خواهر و برادرشان نگه دارند.

 

ویژگی های شخصیتی تک فرزندی

 

تنها فرزند خانواده بودن موقعیت بی نظیری است. بدون هیچ خواهر و برادری برای رقابت، تنها فرزند خانواده توجه و منابع والدین را در انحصار خود نگه می دارد. نه تنها برای یک دوره کوتاه مدت، بلکه برای همیشه. در واقع، این مسئله باعث می شود که تک فرزند خانواده چیزی شبیه به “فوق کودک” باشد. تک فرزندان دارای این امتیاز هستند که تمام حمایت و انتظارات والدین شان را بر دوش خود دارند. بنابراین، تک فرزندان تمایل دارند این خصوصیات را بروز دهند:

  • کمال گرایی
  • با وجدان
  • سخت کوش
  • رهبری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بی احترامی

با کودکی که بی احترامی میکند چه کنیم؟

  گاهی ممکن است با همه تلاشی که برای تربیت یک کودک با ادب کرده‌اید، باز شاهد رفتارهای نامناسب و بی احترامی او به خود و دیگران باشید. قطعا تحمل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×