چه زمان می توان تغذیه کودک محور را شروع  کرد؟

تغذیه کودک محور

اکثر کودکان در شش ماهگی آمادگی لازم برای تغذیه کودک محور را دارند. هرچند ممکن است  برخی به زمان بیشتری برای شروع این کار نیاز داشته باشند.

اگر کودکتان بدون کمک شما می تواند بنشیند این احتمال وجود دارد که کودک شما برای شروع تغذیه کودک محور آماده است. دیگر نشانه های این آمادگی عبارتند از علاقه به خوردن غذا یا حتی گرفتن و چنگ زدن آن، برداشتن اشیا و قراردادن آن در دهان و تقلید حرکات جویدن در هنگام تماشای غذا خوردن شما.

به یاد داشته باشید که تغذیه کودک محور ممکن است برای کودکان با نیازهای ویژه و یا کودکانی که قادر به برداشتن و جویدن غذا نیستند مناسب نباشد.

قبل از اقدام به تغذیه کودک محور به ویژه اگر کودکتان دارای شرایط زیر است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • کودک شما دارای نیازهای خاص است  و نمی تواند خیلی  خوب بجود
  • کودک شما در برداشتن غذا و انتقال آن به دهان مشکل دارد
  • کودک شما زودرس متولد شده است

 

چگونه می توان تغذیه کودک محور را شروع کرد؟ 

 

اگر  علائم و نشانه‌های آمادگی را در کودک خود مشاهده نمودید و پزشک شما نیز این روش تغذیه را برای کودک شما مناسب می‌داند. ابتدا در یک دوره کلاس کمک های اولیه برای کودکان ثبت نام کنید و مطمئن شوید که در صورت شروع عارضه خفگی برای کودکتان می دانید چه کاری باید انجام دهید (فرقی نمی‌کند که از چه روشی برای تغذیه کودک خود استفاده می‌کنیم کودکان ممکن است با هر لقمه ای تکه های کوچک غذا دچار خفگی شوند.)

 

 در اینجا به چند نکته برای شروع خوردن غذای توسط خود کودک می پردازیم:

  • در چند ماه  اول در زمان هایی که کودک شما گرسنه نیست این کار را انجام دهید. در ابتدا بیشتر روی بازی کردن و اکتشاف کودک تمرکز کنید. تا کودک شما یاد بگیرد که غذای جامد بخورد. در حالی که همچنان از شیرمادر و شیرخشک تغذیه می نماید. این کار فرآیند زمانبری است.
بیشتر بدانید  سرگرمی و بازی چگونه به رشد کودکان کمک می کند (بخش اول)

 تغذیه کودک محور با کثیفی و به‌هم‌ریختگی همراه است. برای این زمان می توانید از یک پیشبند بزرگ استفاده کنید. تغذیههمچنین برای تمیز کردن آسان  یک پارچه یا چند روزنامه در زیر صندلی کودک یا جایی که می نشیند قرار دهید .

  • حتماً  خودتان یا یک بزرگسال دیگر در تمام مدت غذاخوردن به این روش با دقت کودک را تماشا کنید و مطمئن شوید که اقدامات لازم برای مواجه شدن با احتمال خفگی را فرا گرفته‌اید.
  • اطمینان حاصل کنید که کودکتان به صورت کاملا عمودی روی صندلی غذاخوری خود نشسته است. نه به حالت لم داده یا خوابیده .
  • تا زمانی که کودک قادر نیست با دست خود غذا را خرد کند. فقط غذاهای نرم و یا به خوبی پخته شده را در اختیارش قرار دهیم. کودکان ابتدا سعی می کنند. قبل از خوردن غذا آن را در مشت خود بگیرند و بعد وارد دهان شان کنند. به مرور آنها یاد می‌گیرند که غذا را بین انگشت شست و انگشت سبابه شان قرار دهند.
  • غذاها و خوراکی هایی مانند آجیل و غذاهایی که به صورت قطعه قطعه در می آیند. را در اختیار کودک خود قرار ندهید.
  • بررسی کنید آیا می تواند غذا را با زبان روی سقف دهان نرم کند؟ این بدان معناست که هیچ سبزی خام و یا میوه خام سبک مانند سیب یا مرکبات( مگر اینکه پوست کنده و ریز ریز شود) در اختیار کودک قرار ندهید. قطعات غذایی که بزرگ و فیبری هستند. حتی با تبدیل شدن به قطعات کوچک باز هم به راحتی نرم نمی‌شود. مثلاً قطعا سفت پنیر هم نباید در اختیار کودک قرار گیرد.
  • مواد غذایی را به طور مستقیم بر روی سینی یا میز  صندلی غذاخوری مخصوص کودکان  قرار دهیم. کاسه و بشقاب ها را کنار بگذارید.
  • در هر نوبت فقط یک غذای جدید را به او معرفی کنیم. درست مانند روش تغذیه با قاشق بهتر است دو یا سه روز پس از معرفی یک غذای جدید به کودک و قبل از معرفی غذای بعدی کمی منتظر بمانید. تا اینکه اگر کودک شما واکنش آلرژیک داشته باشد. احتمالاً متوجه شوید که کدام مواد غذایی باعث آن حساسیت شده است.
  • هر زمان امکان دارددر کنار خانواده، به کودک غذا بدهید. کودکان با مشاهده و تقلید از سایر اعضای خانواده غذا خوردن را یاد می‌گیرند. خوردن غذا در کنار خانواده موجب می شود تا کودک شما  احساس کند بخشی از گروه است.
بیشتر بدانید  10 غذا ی مقوی که برای شیردهی مادر مناسب است

همانند بسیاری دیگر از روش های فرزندپروری روشی که برای برخی از خانواده ها جواب می دهد. لزوماً برای شما نتیجه بخش نخواهد بود. برخی از خانواده‌ها تغذیه با قاشق را انتخاب می کنند. شما می توانید گاهی با روش تغذیه با قاشق به کودک خود پوره بدهید. و گاهی اوقات هم با رعایت نکات ایمنی غذاهای انگشتی را در اختیار کودک تان قرار دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
متخصص اطفال کودک

10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تب کودک

با اولین تب کودک چه کنیم؟-آکام

اولین تب کودک شما می تواند یک اتفاق ترسناک باشد. برای راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از کودک بیمار خود به ادامه مطلب مراجعه کنید. تب در واقع نشانه ای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دور کاری

چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

نمی توان آنچه را که در اطراف ما می گذرد نادیده گرفت. همانطور که ما با شرایط جدید COVID-19 (دوران کرونا) سازگار می شویم  مادران در همه جا خود را  …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×