از شیر گرفتن و تغذیه

۶ راه ساده برای آموزش و تشویق کودکان به نشستن و غذا خوردن

نشستن و غذا خوردن کودک

نشستن و غذا خوردن یک کودک پر جنب و جوش می تواند به شدت چالش براگیز باشد. این ایده ها می تواند وعده های غذایی کودک را تنظیم کرده و به شما کمک کند.

نشاندن فرزند ۱۹ ماهه و غذا دادن به او می تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. من و فرزندم آغاز خوبی داشتیم. او در ۶ ماهگی به راحتی شیر پستان را با میوه، سبزیجات و حتی پوره ی گوشت جایگزین کرد. اما اکنون او یک ساله است و پیشرفت قابل توجهی نسبت به شش ماهگی از خود نشان نمی دهد. او هنوز غذاهای پوره شده را به مواد غذایی جامد ترجیح می دهد. و اغلب اوقات از سر سفره بلند می شود، بدون اینکه به غذاهای بشقابش دست زده باشد.

کودک من غذاهای پوره شده را بیشتر دوست دارد و این ترجیح او منطقی به نظر می رسد. خوردن غذاهای پوره شده راحت تر است و بافت آن یکدست بوده و برای دهان کودک آشنا است. علاوه بر این، اکنون زمانی است که اتفاقات زیادی در زندگی او رخ می دهد.

«کودکان نوپا موجودات کوچک پر مشغله ای هستند. سرعت رشد آنها پس از ۱۲ ماهگی کاهش می یابد. به همین علت به کالری زیادی نیاز ندارند. در نتیجه نشستن پشت میز و غذا خوردن جزو اولویت های آنها محسوب نمی شود».

 

یک والد چگونه می تواند کودک بی قرار را سر میز نشانده و به او غذای جامد بدهد؟این راهکار ها ممکن است بتواند به شما کمک کند.

 

1.سطح انتظار خود را کنترل کنید

والدین پیشنهاد می کنیم که این قاعده ی کلی را در نظر داشته باشند. کودک نوپای شما باید به ازای هر سال، یک قاشق غذاخوری از هر غذا مصرف کند. برای مثال، یک کودک دو ساله باید برای وعده ی شام ۲ قاشق غذاخوری مرغ، ۲ قاشق غذاخوری برنج، و ۲ قاشق غذاخوری بروکلی مصرف کند. اگر فرزند شما به این اندازه غذا نمی خورد، جای نگرانی وجود ندارد. کودکان معمولا از این الگوی متعادل پیروی نکرده و در هر وعده تنها از یک یا دو گروه غذایی استفاده می کنند. « گاهی اوقات فرزندتان به یک گاز کوچک بسنده می کند، و گاهی شما را با میزان غذای مصرفی خود حیرت زده می کند» . در هر صورت به  احتمال زیاد هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

دکتر دینا دیماگو، متخصص اطفال و یکی از نویسندگان کتاب راهنمایی های متخصص اطفال برای تغذیه ی کودکان نوپا، با این مسئله موافق است. او بیان می دارد که یک کودک ۱ تا ۲ ساله، روزانه به ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری نیاز دارد. این در حالی است که کودکان ۲ تا ۳ ساله باید روزی ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری دریافت کنند. اما بهتر است به جای اینکه روی تغذیه ی روزانه ی کودک متمرکز شوید. تمرکز خود را روی تغذیه ی هفتگی کودک گذاشته و از این مسئله اطمینان حاصل کنید که کودک از نمودار رشد مورد تایید پزشک پیروی می کند.

بیشتر بدانید  چگونه کنجکاوی کودک در بدست آوردن مهارت خواندن، ریاضیات و غیره اثر می گذارد؟-آکام

 

2.برای تشویق، نشستن و غذا خوردن کودک خود زمان بندی مناسب داشته باشید

بسیار مهم است که کودک در زمان غذا گرسنه، و آماده ی نشستن باشد. در غیر این صورت غذا خوردن به نبرد میان خواسته ها تبدیل می شود. پیشنهاد می کنیم که وعده های غذایی را با فاصله ی ۲ یا ۳ ساعته تنظیم کنید و در میان آنها چیزی جز آب در اختیار کودک قرار ندهید. اگر کودک شما دائما یک بطری شیر به همراه داشته باشد، هیچگاه گرسنه نمی شود. شیر یک نوشیدنی نیست. بلکه یک وعده ی غذایی کامل است. همچنین به خاطر داشته باشید که کودکان در روز به دو یا سه وعده لبنیات نیاز دارند. اگر به نظر می آید فرزندتان سرشار از انرژی است. قبل از نشاندن او برای صرف وعده های غذایی اجازه دهید بدود، بالا و پایین بپرد، کشتی بگیرد و با استفاده از راه های ایمن انرژی اش را تخلیه کند.

 

3.از روحیه ی استقلال طلبی کودک استفاده کنید

فرزند شما در این سن به دنبال کمک کردن و استقلال بیشتر است. از این ویژگی به نفع خود استفاده کنید و از کودک بخواهید در زمان خرید اقلام مورد نیاز برای شام به شما کمک کند. در زمان آماده سازی مواد غذایی از کودک کمک بگیرید. پیشنهاد می دهیم که روز هایی تحت عنوان روز های رنگی داشته باشید و اجازه دهید کودک نوپای شما سبزیجات و میوه های متناسب با رنگ روز را انتخاب کند (مثل فلفل قرمز و هندوانه).

یک راهکار دیگر: فرزند خود را در تصمیم گیری شریک کنید! اجازه دهید کودک از میان غذاهای سالم مانند ماست یا دانه های سبوس دار یکی را انتخاب کند.

 

 

4.برای تشویق، نشستن و غذا خوردن کودک خود از ترکیب مواد جدید با غذا های آشنا استفاده کنید

سعی کنید همیشه یک غذای آشنا و محبوب کودک را در کنار غذاهای جدید بگذارید. این رویکرد به ویژه در کودکانی که از امتحان کردن غذاهای جدید خجالت می کشند موثر است. استفاده از سس های سالم می تواند حواس کودکان را پرت کرده و آنها را به خوردن غذای جدید تشویق کند. پیشنهاد می کنیم بدین منظور از سس ماست، هوموس، میوه های پوره شده و سس گوجه فرنگی خانگی استفاده کنید. همچنین می توانید از راهکار های زیباسازی بشقاب کودک استفاده کنید. استفاده از قالب های شیرینی برای شکل دادن به غذا و یا کوچک کردن اندازه ی غذا ( ساندویچ مرغ یا تخم مرغ مینیاتوری) می تواند در این راه به شما کمک کند.

بیشتر بدانید  بررسی ویژگی های نوزادان کامل و نوزادانی که نارس متولد می شوند

 

5.شرایط را مهیا کنید

بهتر است برای انتقال کودک از بازی به میز غذا، الگوی خاصی در نظر داشته باشید. شستن دست ها، خواندن یک شعر کوتاه، دعا و یا هر آنچه را که برای خانواده ی شما مناسب تر است پیشنهاد می کنیم. کودک نوپا را حداقل تا سه سالگی درون صندلی های پایه بلند مخصوص کودک بنشانید. « با اینکه کودکان دوست دارند در صندلی های بزرگ و معمولی بنشینند، اما این صندلی ها باعث می شود کودک بیش از حد تکان خورده و زود خسته شود». همچنین کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی مانند مبایل، تبلت و تلویزیون را فراموش نکنید. با این کار می توانید الگوی کودک خود باشید و با اعمال خود نشان دهید که سر میز غذا چه انتظاراتی از او دارید.

 

6.قاطع، و در عین حال انعطاف پذیر باشید

هدف شما باید ایجاد یک برنامه ی غذایی سالم و متعادل برای کودک باشد. اجازه دهید کودک در راستای این هدف، غذای مورد علاقه و مقدار مورد نیاز خود را انتخاب کند. فشار آوردن به کودک برای خوردن غذای بیشتر تاثیر منفی دارد. به همین خاطر بهتر است به جای تمرکز بر میزان غذای مصرفی کودک، بر رویکرد های غذایی و پیشنهادات خود تاکید داشته باشید. تاکید می کنیم که « بدغذایی یک رفتار گذرا در زندگی کودک است. پس نگران نباشید و صبر کنید». با اینکه نگران نشدن درباره ی عادات غذایی کودک چندان آسان نیست. اما بدانید داشتن اشتهای نامنظم در کودکان امری کاملا طبیعی است.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


مکیدن انگشت

علل و درمان مکیدن انگشت شست در کودکان

  کودک شما ممکن است مکیدن انگشت شست خود را در رحم شروع کرده باشد. احتمالاً از شروع هفته 30 ام بارداری. طبیعی است که نوزادان و کودکان خردسال انگشتان …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
OCD

آنچه باید درمورد وسواس کودکان بدانیم

باید و نباید ها برای والدین کودکان مبتلا به OCD اگر والدین کودکی هستید که به اختلال وسواس فکری مبتلا است، به خوبی می دانید که درگیر شدن در یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اهمیت آغوش گرفتن کودک

7 اهمیت شگفت انگیز در آغوش گرفتن کودک- اهمیت بغل کردن کودک

  اهمیت در آغوش کشیدن فرزندان را نمی توان دست کم گرفت. در آغوش گرفتن مزایای زیادی برای افراد فراهم می کند، اما به صورت ویژه در رشد کودک، بسیار …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
اشتراک گذاری

با کودکی که اسباب بازی هایش را به دیگران نمی دهد چه کنیم؟ آموزش اشتراک گذاری به کودک

  یکی از مشکلات رایج پدر و مادرها این است که کودکشان حاضر نیست اسباب بازی‌ها یا وسایل شخصی‌اش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مفهوم اشتراک گذاری را …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تربیت کودک

5 اشتباه رایج در تربیت کودک

هیچ پدر یا مادری در تربیت کودک بی‌اشتباه نیست اما گاهی اشتباه‌هایی مرتکب می‌شویم که می‌توانند کنترل اوضاع را از دستمان خارج و تربیت کودک را با چالش‌های جدی رو …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×