رشد و مراقبت از نوزاد در هفته ششم بعد از تولد چگونه است؟(بخش دوم)

رشد و مراقبت از نوزاد در هفته ششم بعد از تولد چگونه است؟(بخش دوم)

 

اصول مراقبت از کودک هفته ششم:اگر در حال آماده شدن برای بازگشت به کار خود هستید. مراقبت از کودک در  6 هفتگی ممکن است متمرکز بر تنظیم یک روال جدید باشد. شاید احساس کنید که تا اینجا یک روال تازه ایجاد کرده بودید و اکنون باید همه چیز را از نو شروع کنید. اما با گذشت زمان و صبر، خانواده شما دوباره احساس آرامش می‌کنند.

 اگر مادر شاغل هستید. این نکات را  برای مراقبت از نوزادتان بخاطر بسپارید:

به افسانه هایی که در مورد بازگشتن به کار پس از مرخصی زایمان است توجه نکنید.

در صورت شیردهی، نحوه پمپاژ و ذخیره شیر مادر هنگام کار را بیاموزید.

هر نوزادی متفاوت است و برخی از نوزادان امکان دارد تحت تأثیر تنظیم شدن برای برنامه روزانه جدید خود قرار نگیرند. سایر نوزادان ممکن است برای تنظیم خود به کمی بیشتر وقت نیاز داشته باشند. آنها ممکن است هنگامی که به خانه می‌روید، به راحتی بیشتری نیاز داشته باشند. بخواهند بیشتر شیر بخورند. بیشتر بغل شوند یا حتی بیشتر از اوقات گریه و داد و بیداد بیشتری داشته باشند.

اگر دیدید که به نظر کودک شما در 6 هفتگی خود بیشتر گریه می‌کند. این احتمالاً به دلیل تغییر در برنامه روزانه است. یا می‌تواند این مرحله یک قسمت طبیعی از رشد باشد. آکادمی اطفال می‌گوید که گریه امکان دارد در طول 6 تا 8 هفتگی از زندگی کودک افزایش یابد. بنابراین شما فقط می‌توانید در این هفته کمی بیشتر صبر داشته باشید تا در کنار هم اوقات ناخوشایند را پشت سر بگذارید.

همیشه به یاد داشته باشید که هر وقت نیاز بود حتما کمک بگیرید. حتی اگر احساس خوبی ندارید که کودک را با خود سریع برای کمک ببرید و نمی‌خواهید تکان های شدید بخورد. او را جایی امن قرار دهید و بروید تا کمک بیاورید.

خورد و خوراک و تغذیه و مراقبت از نوزاد

حدوداً بین 3 تا 6 هفتگی کودک شما وارد مرحله جدیدی از رشد می‌شود. بنابراین ممکن است متوجه تغییرات جزئی در عادات غذایی و خواب شوید. مهم است که به دنبال نشانه های گرسنگی کودک خود بروید و در زمان هایی که تقاضای غذا دارد به او تغذیه بدهید. تا هفته ششم، کودک شما مهارت کافی در تغذیه شدن را پیدا کرده است. و هر بار شیردهی حدود 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

حرکات روده کودک شما نیز احتمال دارد در این هفته به طور قابل توجهی تغییر کند. تا این زمان، شاید کودک شما چندین بار در روز مدفوع داشته باشد و شاید به صورت متناوب بعد از هر بار تغذیه باشد. اما وقتی کوچولوی شما وارد ماه دوم زندگی می‌شود. شروع به کاهش حرکات روده می‌کند.

بیشتر بدانید  چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

در این سن، طبیعی است که نوزادان شیرخوار فقط یک بار در روز دفع مدفوع داشته باشند یا اینکه چند روز را به کلی بدون حرکات روده پشت سر بگذارند. در حقیقت، کودکانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌شوند و به هیچ وجه شیر خشک دریافت نمی‌کنند. تا یک هفته را فقط با یک بار اجابت مزاج می‌توانند طی کنند. در ابتدا ممکن است این کاهش دفعات دفع نگران کننده باشد. اما با آگاهی از این علائم می‌توانید کودک کوچک خود را از نظر یبوست کنترل کنید.

حرکات روده ای که سخت یا شبیه گلوله هستند. حرکات طبیعی روده از شل یا نرم بودن آن متغیر است.

ایجاد ناراحتی یا تحریک پذیری در کودک شما با حرکات روده

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند. بیشتر از نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند. دچار یبوست می‌شوند به خصوص با شیر خشک های پر آهن.

خواب

کودک شما به احتمال زیاد تا حداقل 2 ماهگی در تمام طول شب نخوابد. اما امیدوارم هفته گذشته متوجه شده باشید که آنها در طول روز بیشتر بیدار هستند و شب ها برای مدت طولانی تری می‌خوابند.

در این سن نوزاد شما به طور متوسط 16 ساعت در هر 24 ساعت می‌خوابد. شما می‌توانید این روش ها را امتحان کنید تا  کودکتان را ترغیب کنید که همین طور که بزرگ تر می‌شوند بهتر بخوابند:

  • از غذا دادن و شیر دادن قبل از خواب خودداری کنید.
  • آنها را هنگامی که بیدار یا کمی خواب آلوده اند، به محل خواب ببرید.
  • برای خوابیدن روزمرگی ایجاد کنید و با آن سازگار باشید. مثلاً روشن کردن پنکه یا هر دستگاه تولید صدای سفید قبل این که کودک را به حالت دراز کش در تخت بگذارید یا مثلاً انجام یک مراسم قبل خواب مثل ماساژ کودک.

سلامتی و ایمنی

زمانی بین هفته های ششم تا نهم، کودک شما باید چک آپ 2 ماهگی را انجام دهد. معاینه 2 ماهگی یک معاینه مهم است زیرا شامل اولین دور واکسیناسیون از جمله واکسیناسیون ترکیبی کودک شما است.

در این چک آپ، کودک شما واکسن های پنوموکوک، DTaP، Hib و فلج اطفال را به عنوان تزریق و واکسن روتاویروس به صورت خوراکی دریافت می‌کند همچنین اگر کودک شما در چک آپ یک ماهگی واکسن هپاتیت B را دریافت نکرده است، در چک آپ 2 ماهگی، آن را دریافت می‌کند.

بیشتر بدانید  ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

با پزشک خود در مورد چیزهایی که شما را برای ویزیتتان آماده می‌کند صحبت کنید. و به توصیه هایش  عمل کنید. شما ممکن است بخواهید برای تسکین دادن و آرامش دادن به کودک، بلافاصله پس از واکسیناسیون، او را شیر دهید. بنابراین برای تهیه این مقدمات با کارمندان مطب صحبت کنید.

اگر اضطراب و نگرانی دارید. برای اطمینان درباره واکسن هایی که کودک شما دریافت می‌کند تحقیق کنید و خودتان را از اینکه چرا این ها برای سلامت خانواده و فرزندتان مهم هستند آگاه کنید. معمولاً تنها عارضه ای که نوزاد شما بخاطر واکسن تجربه می‌کند. کمی قرمز شدن و تحریک در محل تزریق و در بعضی موارد تب خفیف است.

اکنون که کودک شما 6 هفته دارد. شاید احساس کنید  حرفه ای شده اید. با وجود تخصص شما، این ایده خوبی است که در این هفته، برخی از موارد ضروری بهداشتی و ایمنی کودک را آموزش ببینید.

به عنوان یک پدر یا مادر جدید، ممکن است بخواهید به کار خود برگردید و در معاینه هفته ششم توسط ارائه دهنده خدمات مراقبت از بارداری، شما را ترخیص کنند و به شما بگویند که شما کاملا خوب هستید. اما به یاد داشته باشید که پس از تولد کودک، شما هفته ها و ماه ها در یک سفر خواهید بود.

اگر احساس می‌کنید نیاز به انجام هر کاری، چه رابطه جنسی و چه هر فعالیتی، دارید. حتماً زمانی را به آن فعالیت اختصاص دهید. این هفته بر مراقبت از خود تمرکز کنید. به خصوص اگر دوباره به کار خود برگشته اید.

اطمینان حاصل کنید که به این توصیه ها توجه می‌کنید:

  • اگر شیرده هستید. به مصرف ویتامین های پیش از زایمان ادامه دهید.
  • یک برنامه برای افسردگی پس از زایمان داشته باشید. افسردگی پس از زایمان ممکن است در اولین سال مادر شدن شما در هر زمانی ایجاد شود. اما احتمالاً در حدود این هفته شروع شود. علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان و اینکه در صورت بروز علائم باید چه کار کنید را با همسرتان یا شخصی در زندگی که به او اعتماد دارید مرور کنید و بر آنها آگاه شوید.
  • حمایت عاطفی پیدا کنید. بازگشت به کار می‌تواند بسیار دشوار باشد زیرا شما برای اولین بار کودک خود را ترک می‌کنید. صحبت در این باره با مادران دیگری که قبلاً تجربه اش کردند شاید به شما در گذر از این مرحله سخت کمک کند.
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
رشد مهارتهای کلامی کودک

چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

یادگیری زبان و رشد کلامی کودک یک فرآیند طبیعی است که در بعضی از بچه‌ها زودتر اتفاق می‌افتد و در بعضی از آنها دیرتر. اما هر چه که باشد یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
متخصص اطفال کودک

10 دلیل برای تماس گرفتن با متخصص اطفال -آکام

آیا کودک شما برای تماس دیرهنگام با متخصص اطفال به اندازه کافی بیمار است؟ ما برای کمک به شما در تعیین زمان تماس با پزشک متخصص اطفال برای یک نوزاد …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کمک های اولیه

راهنمای کمک های اولیه برای کودکان-آکام

بعضی اوقات بچه ها صدمه می بینند. این صدمات به دلیل گسترش قلمرو آنها است! در ادامه نحوه کنترل همه چیز( راهنمای کمک های اولیه برای کودکان ) و اینکه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
تب کودک

با اولین تب کودک چه کنیم؟-آکام

اولین تب کودک شما می تواند یک اتفاق ترسناک باشد. برای راهنمایی در مورد نحوه مراقبت از کودک بیمار خود به ادامه مطلب مراجعه کنید. تب در واقع نشانه ای …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دور کاری

چگونه با وجود بچه ها در شرایط کرونا دور کاری کنیم؟- آکام

نمی توان آنچه را که در اطراف ما می گذرد نادیده گرفت. همانطور که ما با شرایط جدید COVID-19 (دوران کرونا) سازگار می شویم  مادران در همه جا خود را  …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×