یک تا سه سالگی

۷ نکته برای مراقبت از دندان های کودک

دندان های کودک

در این مقاله به بررسی نکات کاربردی برای سالم نگه داشتن و مراقبت از دندان های جدید کودک میپردازیم.

حال که دندان های کودک در حال رشد کردن است، لازم است. مراقبت از آنها را آغاز کنید. با این که این دندان ها دائمی نیست و مدت زمان زیادی در دهان کودک باقی نخواهد ماند، اما مراقبت از آنها برای سلامت لثه ها و دندان های دائمی او حائز اهمیت است.

از دندان های جدید کودک خود به نحو احسن مراقبت کنید:

 

1.دهان کودک را حتی قبل از جوانه زدن دندان ها تمیز کنید

پس از هر وعده ی غذایی لثه های کودک را با یک تکه پارچه ی گرم و مرطوب یا یک گاز کوچک پیچیده شده دور انگشت تمیز کنید. همچنین می توانید مسواک های انگشتی مناسب برای کودک را تهیه کرده و با استفاده از آن مواد باقیمانده را از دهان کودک خارج کنید.

2.بلافاصله پس از جوانه زدن دندان ها، مراقبت از آنها را آغاز کنید

بسیاری از والدین گمان می کنند مراقبت از دندان های کودکان چندان اهمیتی ندارد. چرا که این دندان ها در ادامه با دندان های دائمی جایگزین خواهند شد. اما دندان های اولیه فضای مورد نیاز دندان های دائمی را تعیین کرده و در جویدن و صحبت کردن به کودک کمک می کنند. عدم مراقبت درست از این دندان ها منجر به پوسیدگی و التهاب لثه خواهد شد. التهاب لثه به نوبه ی خود می تواند بر فضای رشد دندان های دائمی اثر منفی بگذارد.

3.مراقب پوسیدگی ها دندان ها باشید

اولین نشانه های پوسیدگی دندان در کودکان عبارتند از تغییر رنگ و ایجاد حفره های کوچک در سطح دندان. اجازه ندهید کودک به مدت زیاد شیشه شیر را در دهان خود نگه دارد. به خصوص زمانی که احساس می کنید کودک سیر شده و از سر شیشه فقط برای کسب آرامش استفاده می کند.

بیشتر بدانید  4 دلیل مهم برای این که فرزندتان را در آغوش بگیرید

4.پس از تغذیه به کودک آب بدهید

باقیمانده ی بیشتر غذاهای کودک را می توان با آب از دهان کودک زدود. اما بهتر است هر چه زود تر یک مسواک بسیار نرم برای کودک تهیه کنید. و او را به مسواک زدن عادت دهید. به احتمال زیاد تا قبل از ۱۸ ماهگی (آغاز تغذیه از غذاهای جامد و جوانه زدن دندان های متعدد) لازم نیست از این مسواک استفاده کنید. اما تلاش کنید پس از مصرف غذاهای چسبنده و شیرین دهان کودک را با مسواک های انگشتی یا پارچه ای مرطوب تمیز کنید.

5.سعی کنید از سن دو سالگی استفاده از مقادیر کم خمیر دندان های بدون فلوراید را آغاز کنید

قبل از معرفی خمیردندان های دارای فلوراید به کودک، اطمینان حاصل کنید که کودک خمیردندان را قورت نخواهد داد (حداقل سه سالگی).

6.فلوراید دریافتی کودک را تنظیم کنید

حتی اگر کودک از خمیردندان های بدون فلوراید استفاده می کند. لازم است به مقادیر اندک فلوراید دسترسی داشته باشد. می توانید فلوراید مورد نیاز وی را از طریق نوشیدن آب های معدنی تامین کنید. بسیاری از شرکت های تولید کننده ی آب معدنی این ماده را برای سلامت دندان به آب اضافه می کنند. اگر کودک نمی تواند فلوراید مورد نیاز خود را از آب های معدنی تامین کند، در این باره با پزشک مشورت کنید.

7.برنامه ای منظم برای مراجعه به دندان پزشک داشته باشید

سازمان دندان پزشکان آمریکا توصیه می کند که اولین مراجعه ی کودک به دندان پزشک باید در سن یک سالگی اتفاق بیفتد. اما اغلب متخصصان کودک معتقدند اگر به درستی از دندان های کودک مراقبت شود. می توان تا سن ۳ سالگی برای این کار منتظر ماند.

بیشتر بدانید  نقش حرکات ورزشی اصلاحی برای کودکان

مسواک زدن دندان های کودک

اگر بتوانید از این مروارید های سفید به درستی مراقبت کنید. می توانید عادت های بهداشتی مناسبی برای مراقبت از دندان ها در فرزند خود ایجاد کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ASQ

ASQ یا تست غربالگری ویژه کودکان یک سال به بعد

ASQ به ما کمک میکند تا با مداخله زود هنگام بتوانیم برای پیشگیری و تشخیص مشکلات رشدی و جسمی در کودکان، جلوگیری کنیم و از بروز تاخیر یا اختلال تکامل …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
پرت کردن حواس بچه

بازی هایی برای پرت کردن حواس بچه های نق نقو

در این مقاله به ترفند هایی برای پرت کردن حواس بچه ها در سنین مختلف میپردازیم. بچه‌ها گاهی از دنده چپ بلند می‌شوند و آن قدر نق می‌زنند و بهانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی کودک خردسال

چگونه کنجکاوی را در کودک خردسال پرورش دهیم؟آکام

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت کنجکاوی کودک خردسال در آینده او نقش به سزایی دارد. کنجکاوی در بطن همه یادگیری ها است. لمس کردن یک چیز جالب… پرسیدن یک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
شب ادراری

علت شب ادراری کودک چیست؟ راه درمان شب ادراری چگونه است؟

آیا می دانید در هر شب چند میلیون کودک هستند که جای خود را خیس می کنند؟ اگر کودک شما شب ادراری دارد، او تنها نیست. اگرچه بیشتر کودکان بین …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کنجکاوی در کودکان نوپا

کنجکاوی در کودکان نوپا چگونه است؟آکام

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود. گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×