سلامت جسمانی

فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای مادر و جنین

فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای مادر و جنین

آمادگی بدنی مادر در دوران باردای و تاثیری که ورزش کردن منظم بر سلامت و کیفیت زندگی یک خانم باردار در این دوران می گذارد بسیار روشن و قابل لمس است. اما این تاثیرات چه مواردی هستند و اینکه آیا ورزش کردن در دوران بارداری روی جنین هم تاثیر مثبت دارد یا نه موضوعی است که در این مقاله یه آن می پردازیم.

ورزش کردن به صورت طبیعی و در شرایط عادی یعنی زمانی که فرد باردار نیست باعث رشد فاکتورهای زیادی از نظر بدنی و همچنین فیزیولوژیک و روانی در شخص می شود که تقریبا مشخص و واضح می باشد. اما دوران بارداری یک حالت و ویژگی خاص می باشد که بدن در شرایط حساس و جدیدی قرار می گیرد که قابل مقایسه با حالت عادی نیست. زیرا که یک خانم باردار دچار تغییرات هورمونی، وزنی، روانی، و فیزیکی می شود و مهمتر از همه اینکه باید به مدت 9 ماه یک موجود زنده را در درون خود با عشق و سلامت پرورش دهد. پس حساسیت در انتخاب و آگاهی از تاثیرات فعالیت های مختلف از جمله ورزش بر روی مادر و خود جنین بسیار بجا و منطقی می باشد.

طبق مطالعاتی که در دانشگاه های معتبر دنیا بر روی تاثیرات ورزش بر خانم های باردار و جنین در دوران بارداری انجام شده نتایج در چند بخش به صورت کلی در اختیار شما قرار می گیرد.

 

ابتدا به تاثیراتی که ورزش منظم در دوران بارداری بر روی فاکتور های سلامت مادر می تواند داشته باشد می پردازیم

 

ورزش کردن در دوران بارداری

1.کاهش کمردرد:

همانطور که می دانید کمر درد یکی از عوارض بارداری می باشد که بسیاری از خانم ها تجربه می کنند.  از آن بعنوان یک درد دائمی شکایت دارند. که با ورزش منظم قبل و در دوران باردای با تقویت عضلات و افزایش انعطاف باعث بالا رفتن قدرت تحمل بار و فشار ناشی از افزایش حجم و وزن شکم است می توان براحتی تحمل کرد و درد را کاهش داد.

بیشتر بدانید  تا چه اندازه مرسوم است که هیچ علائم بارداری نداشته باشیم؟

 

2.کاهش یبوست، نفخ و تورم دوران بارداری:

با انجا ورزش های روزانه و سبک می توان متابولیسم بدن را بالا ببریم. با گردش خون بهتر و مصرف مایعات می توان فعالیت اورگان های داخلی بدن را منظم کرد. که از مشکلات نفخ، یبوست و تورم براحتی کاسته می شود.

 

3.بالا رفتن سطح روحیه و انرژی:

ورزش منظم علاوه بر افزایش سوخت و ساز و قدرت بدن با افزایش ترشح و تنظیم هورمان های شادی آور با عث بالا رفتن حس شادی و سرزندگی خانم های باردار می شود.

 

4.کاهش خطر ابتلا به دیابت دوران بارداری:

با ورزش کردن در دوران بارداری کار کرد عضلات و متابولیسم آن ها بالا می رود. به گونه ای که عضلات فعال با فراخوانی انسولین باعث کاهش سطح گلوکوز خون می شوند. و این حساسیت و کاهش قند خون توسط عضلات برای مدتی بعد از از ورزش هم باقی می ماند که این امر باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری می شود.

 

5.خواب بهتر:

نیاز به خواب راحت و عمیق برای خانم های باردار بیش تر از سایر افراد می باشد. چونکه زمان استراحت بیشتری نیاز دارند که با ورزش کردن خواب بهتر و آرام تری را تجربه می کنند.

 

5.جلوگیری از افزایش وزن:

افزایش وزن یکی از حالت های طبیعی بارداری می باشد. که بخاطر رشد جنین و تجمع مایعات و عوامل دیگر در بدن مادر است. اما افزایش وزن زیاد وغیر طبیعی که بر اثر کم تحرکی و پرخوری می باشد. برای خانم ها خطرناک و البته ناخوشایند است. با انجام ورزش منظم و سوزاندن کالری های اضافی از تجمع چربی و افزاش وزن غیر طبیعی می توان جلوگیری کرد. تمام نکات ذکر شده برای خانم هایی می باشد که یک بارداری عادی و سالم را تجربه می کنند. و دارای مشکلات و بیماری های زمینه ای نمی باشند. در سایر مقالات موجود در سایت به موارد و ممنوعیت های خاص برای این افراد اشاره شده است.

بیشتر بدانید  7 نکته مهم برای فرزندپروری مادر مجرد

 

تاثیرات ورزش منظم در دوران بارداری بر روی جنین:

فواید ورزش کردن در دوران بارداری برای مادر و جنین

بیشتر مطالعات انجام شده بر روی جنین مادران ورزشکار نشادن داده که بصورت کلی ورزش تاثیر مثبتی بر روی فاکتورهای سلامتی جنین مگذارد.

  • ورزش منظم باعث بالا رفتن جریان خون ناف می شود. و در نتیجه سازگاری های قلبی جنین را با محیط بهبود می بخشد.
  • ورزش می تواند ضربان قلب جنین را کاهش دهد. این حالت تا یک ماه پس از تولد نیز ادامه خواهد داشت که این کاهش ضربان قلب نشانه سلامت قلب جنین می باشد.
  • ورزش باعث سهولت زایمان برای مادر و همچنین کاهش فشار زایمان بر روی جنین می شود.
  • بر اساس تحقیقات در زمینه تاثیر ورزش بر روی جنین مشخص شده است که کارایی مغزی نوزادانی که مادر ورزشکار داشته اند بالاتر است. و رشد مغزی بهتری در دوران جنینی داشته اند.
  • اما بصورت کلی ورزش کردن در دوران بارداری بیشتر بر روی مادر و فاکتورهای سلامتی مادر تاثیر دارد تا جنین. پس ورزش و تاثیرات آن را در دوران بارداری بسیار جدی بگیرید.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×