۱۵ روش برای بهتر غذا خوردن کودکان

غذا خوردن کودکان

روش های موثری برای بهتر غذا خوردن کودکان وجود دارد که در این مقاله که  برگرفته از تجربیات یک متخصص تغذیه ( و مادر یک سه قلوی ۷ ساله!) و نکاتی امتحان شده و برای خوراندن سبزیجات، نوشیدنی ها، غذاهای جدید و … به کودکان را با شما به اشتراک می گذاریم.

من هر روز با موجودات بدغذا (کودک و بزرگسال) سر و کله می زنم. من مادر یک سه قلوی 6 ساله هستم و هر کدام از فرزندان من عادات غذایی بسیار متفاوتی دارند.

اگر چه متقاعد کردن یک ورزشکار 100 کیلوگرمی به پرهیز از خوردن تنقلات کار دشواریست، اما تغذیه ی کودکان با غذاهای سالم به مراتب دشوار تر است.

دخترم مبتلا به یک آلرژی خطرناک به تخم مرغ، بادام زمینی و فندوق است. جولیا میوه نمی خورد. خوشبختانه پسرم مارتی تقریبا هر غذایی را به راحتی امتحان می کند. بسیاری از مادران دائما به من می گویند که نسبت به تغذیه ی کودک خود احساس گناه می کنند. آنها می دانند که تغذیه ی کودک با غذاهای سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. اما نمی دانند دقیقا چطور باید این کار را انجام دهند. با وجود اینکه من در امر تغذیه پیش زمینه دارم، ناچار برای تغذیه ی فرزندان خود متوسل به آزمون و خطا شدم.

 

در اینجا مهم ترین نکاتی را که از طریق آزمون و خطا آموخته ام با شما به اشتراک می گذارم تا بتوانید با استفاده از آنها کودکان خود را بهتر تغذیه کنید.

 

1.برنامه ریزی کنید

کودک لازم است هر ۳ ساعت یکبار تغذیه شود. سه وعده ی غذایی اصلی، دو میان وعده و مقدار زیادی مایعات. اگر بتوانید برای این موارد برنامه ریزی کنید. برنامه ی تغذیه ی کودک به مراتب متعادل تر خواهد شد. همین مسئله سبب می شود فرزند شما به علت گرسنگی بدخلق نباشد. زمانی که با فرزندانم بیرون میروم، یخچال ماشین را با هویج، چوب شور، ماست و أب پر می کنم تا در زمان گرسنگی مجبور نباشم فرزندانم را به تنقلات مضر و غذای آماده سیر کنم.

2.برای وعده ی شام برنامه ریزی کنید

۱۵ روش برای بهتر غذا خوردن کودکان

اگر گمان می کنید طراحی یک برنامه ی هفتگی بیش از حد دلهره آور است، کافیست با برنامه ریزی دو یا سه روز شروع کنید. یک شام خوب لازم نیست تجملی باشد. بلکه باید کاملا متعادل باشد: نان سبوس دار، برنج یا ماکارونی، میوه یا سبزیجات و یک منبع پروتئین مانند گوشت سفید، پنیر یا لوبیا عناصر تشکیل دهنده ی یک شام خوب هستند. من اغلب یک نوع سوپ ساده را پیش از موعد شام آماده کرده و آن را فریز می کنم. در زمان صرف غذا آن را گرم کرده و به همراه نان سبوس دار و یک کاسه سیب یا خربزه ی برش خورده سرو می کنم.

3.به یک آشپز تمام وقت تبدیل نشوید

چند سال پیش مبتلا به یک عادت نادرست بودم. من عادت داشتم هر شب دو وعده ی غذایی تهیه کنم. یک وعده برای فرزندانم (که می دانستم آن را دوست دارند) و یک وعده برای خود و همسرم. این کار به شدت خسته کننده بود. اکنون تنها یک وعده برای همه ی خانواده تهیه می کنم و آن را به گونه ای سرو می کنم که کودکان بتوانند آنچه را که دوست دارند انتخاب کنند. کودکان معمولا رفتار والدین خود را تقلید می کنند. پس حدس میزنم یک روز از همین روز ها، تمام غذاهای سر سفره را امتحان کنند.

بیشتر بدانید  چگونه و چه زمان میتوانیم به فرزندانمان مسئولیت پذیری را آموزش دهیم؟

4.زبان خود را گاز بگیرید

هر چند خیلی سخت به نظر می رسد. اما سعی کنید درباره ی میزان و نحوه ی تغذیه ی کودک خود با او صحبت نکنید. تا جایی که ممکن است خنثی رفتار کنید. به خاطر داشته باشید که شما با ارائه ی وعده های متعادل وظیفه ی خود به عنوان والد را انجام داده اید: کودک شما مسئول خوردن آنهاست. اگر سعی کنید از اهرم فشار استفاده کنید (تو باید سبزیجاتت رو بخوری)، تنها نتیجه ای که به دست می آورید مقاومت کودک خواهد بود.

5.غذاهای جدید را سر فرصت به کودکان معرفی کنید

بهتر غذا خوردن کودکان

 کودکان ذاتا از غذاهای جدید می ترسند. من به فرزندان خود توضیح می دهم که گاهی اوقات لازم است قبل از دوست داشتن طعم یک غذا، گیرنده های چشایی خود را به مزه ی آن عادت دهند. اگر احساس می کنید کودک قبل از عادت کردن به یک ماده ی غذایی، به اندازه ی کافی ماده ی مغذی دریافت نمی کند و دچار مشکل در روند رشد شده است، با پزشک خود درباره ی منافع افزودن معجون های مغذی به برنامه ی غذایی کودک صحبت کنید. همچنین می توانید از داستان قهرمان ها کمک بگیرید. پسرم سام لب به نخود های بشقابش نمیزد. تا اینکه به او گفتم مایکل جوردن برای قوی شدن همیشه همه ی نخود های بشقابش را می خورد. حالا او به راحتی تمام نخود های غذایش را می خورد.

6.برای بهتر غذا خوردن کودکان غذا را به چاشی رو سس آغشته کنید

اگر فرزندان شما سبزیجات نمیخورند. چاشنی ها، سس ها و آبغوره ها را امتحان کنید. دخترم اولین سبزیجات خود را زمانی امتحان کرد که من یک برش هویج کوچک را به مقداری سس سالاد آغشته کردم. فرزندان من سس گوجه فرنگی، هوموس، سالسا و ماست را هم دوست دارند.

7.برای غذا خوردن کودکان ، از فرصت صبح استفاده کنید

اغلب خانواده ها به اندازه ی کافی فیبر مصرف نمی کنند. صبحانه وعده ی مناسبی برای افزایش فیبر رژیم غذایی غذایی خانواده است. یکی از راه حل های سریع و آسان خریداری غلات صبحانه ی دارای فیبر است. راهکار من تهیه ی پنکیک ها و وافل های سبوس دار است که در طول هفته می توان از آنها استفاده کرد. به ازای هر بسته ی ۵ نفره، ۲ فنجان گندم سبوس دار، ۴ قاشق چایخوری بیکینگ پودر، نصف قاشق چایخوری نمک و دو قاشق غذاخوری شکر را با یکدیگر مخلوط کنید. در زمان پخت ۲ قاشق غذا خوری  بذر کتان، ۲ فنجان آب، ۳ قاشق غذاخوری روغن گرانولا، یک چهارم قاشق چایخوری وانیل و دو قاشق غذاخوری سس سیب به مخلوط اضافه کنید.

8.سویا را فراموش نکنید

غذا خوردن

حتی اگر فرزند شما به شیر حساسیت ندارد. شیر سویا می تواند منبعی بسیار عالی از مواد شیمیایی، گیاهی سالم برای او محسوب شود. فرزندان من شیر سویا دوست ندارند. اما وقتی آن را در دستور پخت های متفاوت استفاده می کنم، متوجه مزه ی آن نمی شوند. من در برخی از دستورالعمل هایی که به شیر نیاز دارند (مثل دسر، پوره ی سیب زمینی و انواع سس)، به جای شیر معمولی از شیر سویای کم چرب و غنی شده با کلسیم استفاده می کنم.

بیشتر بدانید  چطور به رشد مهارتهای کلامی کودک کمک کنیم؟آکام

9.کمی شکر بپاشید

جولیا هویج های پخته شده اش را با شکر قهوه ای می خورد. کتی و سامی هم دوست دارند کمی شکر روی میوه هایشان بریزند. من می دانم که با گذشت زمان این نیاز آنها با شیرینی بیشتر برطرف خواهد شد. اما تا قبل از آن می توانم از این مسئله برای خوراندن میوه و سبزیجات به آنها استفاده کنم.

10.بگذارید بچه ها آشپزی کنند

۱۵ روش برای بهتر غذا خوردن کودکان

اگر فرزندانتان در روند تهیه ی غذا دخیل باشند، بیشتر به امتحان کردن آنچه پخته اند علاقه مند خواهند بود. آنها را با خود به فروشگاه ببرید و اجازه دهید مواد غذایی را برای شما انتخاب کنند. اگر به اندازه ی کافی بزرگ هستند، اجازه دهید مواد غذایی را خرد کنند و آن ها را داخل سالاد بریزند. با اینکه جولیا از خوردن میوه سر باز می زند، اما وقتی به همراه یکدیگر کیک سیب یا موز درست می کنیم، آنها را با علاقه می خورد.

11.تنقلات ناسالم را کم کنید

 به خاطر داشته باشید که شما مسئول مواد غذایی موجود در خانه هستید. با کم کردن تنقلات ناسالم در خانه، می توانید فرزندانتان را به خوردن میوه، سبزیجات، لبنیات و سبوس وادار کنید.

12.به بچه ها پاداش دهید

گاهی اوقات اجازه دهید بچه ها از مواد غذایی کمتر سالم استفاده کنند تا احساس نکنند خوردن آنها ممنوع است (چرا که ممنوع بودن تنقلات، کودکان را بیشتر به سمت آنها می کشاند). ما شیرینی و شکلات را «غذاهای گاه گاهی» می نامیم. من معمولا غلات سالم برای برای فرزندانم میخرم. اما اجازه می دهم بچه ها در زمان ملاقات پدربزرگ و مادر بزرگ و یا در سفر غلات قندی را امتحان کنند. همچنینبرای غذا خوردن کودکان هر از گاهی آنها را برای ناهار به رستوران های فست فود می برم.

13.برای بهتر غذا خوردن کودکان خوش بگذرانید۱۵ روش برای بهتر غذا خوردن کودکان

هر چقدر وعده ی غذایی خلاقانه تر باشد، دانش آموزان انوع بیشتری از غذا ها را امتحان خواهند کرد. ما روی پنکیک ها صورتک های خندان می کشیم و به غذا ها اسم های خنده دار می دهیم. هر چیز که از اندازه ی معمولش کوچک تر باشد نیز کودکان را به خود جذب می کند. من معمولا نان بچه ها را با قالب های ستاره ای برش می دهم و میدانم که بچه ها عاشق خوردن آنها هستند.

14.الگوی کودکان باشید

اگر دائما رژیم دارید یا عادت های غذایی منظمی ندارید، کودکان شما گمان می کنند این نوع رفتار امری طبیعی است. با خود صادق باشید و درباره ی پیام های غذایی که به فرزند خود القا می کنید فکر کنید. به بدن خود اعتماد کنید. در زمان گرسنگی غذا بخورید و در زمان سیری دست از غذا بکشید. با این کار عادات غذایی درست را به کودک خود آموزش خواهید داد.

۱۵ روش برای بهتر غذا خوردن کودکان

15.خود را با محیط تطبیق دهید

 به خاطر داشته باشید که مسئله ی حائز اهمیت، عادات غذایی کودک در دراز مدت است. خوردن پاپ کورن در سینما یا بستنی در تابستان جزو لذت های دنیای واقعی ما محسوب می شوند. تا زمانی که بتوانید با انتخاب های هوشمندانه و فعالیت های فیزیکی مناسب در رژیم غذایی تعادل ایجاد کنید، فرزند شما دچار مشکل نخواهد شد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

  کمرویی کودک یک مشکل جدی است که نباید آن را به پای حجب و حیا یا رودربایستی داشتن بگذارید. این مشکل اگر در کودکی حل نشود می‌تواند در بزرگسالی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دروغ گفتن

چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چرا بچه ها دروغ می گویند؟   کودکان ممکن است به دلیل این موارد ترغیب به دروغ گفتن شوند: با دروغ گفتن چیزی را بپوشانند تا به دردسر نیفتند ببینند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مفهوم پول

7 توصیه ساده برای آشنا کردن بچه ها با مفهوم پول

بچه‌ها تا قبل از از 5 سالگی درکی از مفهوم پول و گرانی، ارزانی یا ارزش مادی یک کالا ندارند. برای آن‌ها ارزش هر چیز بر اساس علاقه‌ای است که …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن چه باید کرد؟

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن لازم نیست منتظر مدرسه رفتن آنها یا باسواد شدنشان بمانید. بچه‌ها به چیزی علاقمند می‌شوند که برایشان جذاب است و از روز اول …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
عذرخواهی

چجوری به بچه ها عذرخواهی کردن رو یاد بدیم؟

عذرخواهی کردن برای برخی بچه‌ها کار دشواری است. آنها به هزار و یک دلیل و توجیه متوسل می‌شوند تا اشتباه‌شان را به گردن نگیرند و از زیر بار آن شانه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×