سلامت جسمانی

ورزش و آمادگی جسمی چه تاثیری بر کیفیت دوران بارداری دارد؟

ورزش و  آمادگی جسمی چه تاثیری بر کیفیت دوران بارداری دارد؟

بارداری یکی از زمان های حساس و بسیار مهم در زندگی تمام خانم هایی که تصمیم به مادر شدن دارند می باشد. زیرا در دوران بارداری یک مادر شروع به حمل و پرورش یک موجود زنده یا همان فرزند، در درون بدن خود میکند. این عمل از نظر فیزیولوژیکی و بدنی یک سری فشارها را بر بدن مادر وارد می کند. که قبلا تجربه نکرده و با آن ها آشنایی ندارد. بنابراین آگاهی از این شرایط و همچنین یادگیری نحوه برخورد و مدیریت این شرایط جدید بارداری برای همه الزامی و مفید می باشد.

بارداری باعث تغییراتی مثل: افزایش وزن، تغییر مدل راه رفتن، بزرگ شدن شکم، افزایش فشار روی مفاصل، کاهش انعطاف بخش های زیادی از بدن، درد هایی مثل کمردرد و...، و تغییرات هورمونی زیادی می شود.

پس ضرورت دارد که شخص قبل از بارداری آمادگی های جسمی  لازم را بدست آورد که در این دوران مهم بتواند با کمترین عوارض و مشکلات زندگی کند. و در نهایت به سلامت صاحب فرزند شود. شما هرچه آمادگی بدنی بالاتر و بهتری داشته باشید کیفیت بارداری بهتری نیز خواهید داشت. و این یک رابطه مستقیم می باشد.

اگر قبل از بارداری بصورت منظم تمرینات ورزشی انجام دهید. ( در اینجا منظور از تمرین، ورزش هایی مانند آمادگی جسمانی و فیتنس، تی ار ایکس، یوگا، پیلاتس و حتی فعالیت های روتین مانند دویدن و پیاده روی منظم است) شما این آمادگی را خواهید داشت که از پس فشار های بدنی و حرکتی براحتی بر بیاید و بدون مشکل و مصدومیت خواصی سلامت خودتون و جنینتون رو حفظ کنید.

 

 

فاکتورهایی که هنگام تمرین و ورزش کردن قبل از دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

 

بیشتر بدانید  علائم بارداری شما در سه ماهه اول چگونه است؟

آمادگی جسمی دوران بارداری

و میبایست مد نظر داشته باشید شامل: قدرت، استقامت،انعطاف، تعادل و هماهنگی می باشد.

  • قدرت

با بدست آوردن قدرت کافی در تمرینات ورزشی که با وسیله ها و روش های مختلفی می توانید به این توانایی برسید. مثل تمرین با کش یا دمبل و یا هر وسیله ای دیگه ای که در دسترس شما به عنوان وزنه یا یک مقاومت باشد. می توانید به صورت منظم و روزانه 20 تا 30 دقیقه تمرین قدرتی سبک داشته باشید. قدرت عضلانی، بسیاری از دردهای شما هنگام کار و فعالی روزمره را کم خواهد کرد. و براحتی وزنی که توسط رشد جنین به شما اضافه می شود را بدنتان، می تواند تحمل کند.

  • استقامت عضلانی

استقامت عضلانی نیز که یکی از فاکتورهای تمرینی است. به شما کمک خواهد کرد که هنگام انجام کار و فعالیت مثل کارهای منزل، خرید و یا پیاده روی دچار خستگی زودهنگام نشوید. و به تمام برنامه های پیش بینی شده در طول روز که تعیین کرده اید رسیدگی کنید.

  • انعطاف

انعطاف یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید شما هنگام تمرین ورزشی در دوران پیش از بارداری مد نظر داشته باشید. و برای آن حسابی وقت بگزارید. زیرا در زمان بارداری به دلیل افزایش حجم شکم و حساسیت این ناحیه از بدن خیلی از مفاصل مانند لگن و مهره های ستون فقرات دچار کاهش دامنه حرکتی می شوند. و اگر شما انعطاف کافی نداشته باشید. برای انجام کارهای ساده مثل خم شدن و برداشتن یک جسم از روی زمین با مشکل روبرو خواهید شد. و ممکن است که به جنین آسیب برسانید. اما اگر دامنه حرکتی مفاصل بدن مناسب باشد با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد.

  • تعادل و هماهنگی

تعادل و هماهنگی نیز از ویژگی های بدنی هستند. که سلامت شما و جنین را در دوران بارداری تضمین خواهند کرد.  لازم است که در تمرینات خودتان حتما ورزش های مربوط به تعادل و هماهنگی گنجانده شود. زیرا این تمرینات از سرخوردن های ناگهانی و یا افتادن (مانند زمان  هایی که مشغول انجام کارها بصورت همزمان هستید. مثل حرف زدن با تلفن هنگام راه رفتن یا حمل یک وسیله و …)و از برهم خوردن تعادل جلوگیری می کنند.

بیشتر بدانید  مراحل بارداری هفته به هفته (13 الی 16)

امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده در خصوص رابطه میان آمادگی جسمی در دوران بارداری بتوانید بارداری سالم و موفقی داشته باشید.

 

 

 

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


غذا ممنوع در دوران بارداری

11 نوع غذا و نوشیدنی ممنوع در دوران بارداری

  یکی از اولین چیزهایی که افراد هنگام بارداری یاد می گیرند، انواع غذا و نوشیدنی های ممنوع در دوران بارداری است  که نمی توانید بخورید. اگر طرفدار سوشی، قهوه …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علامت زایمان

نشانه وقوع و علامت زایمان چیست؟

  آیا زایمان کردن، اتفاقی است که در انتظارش بوده اید؟ البته میدانم این چند ماه برایتان گاهی با خوشحالی و یا استرس سپری شد. در ادامه 10 علامت نزدیک …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
حالت خواب در دوران بارداری

بهترین حالت خواب در دوران بارداری چگونه است؟

کدام حالت خواب در دوران بارداری بهتر است جلو، پشت یا پهلو ؟ هم اکنون زمانیست که شما بیش از هر زمان دیگری به خواب راحت نیاز دارید. که البته …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
چربی شکم پس از بارداری

با چربی شکم پس از بارداری چه کنیم؟

احتمال این وجود دارد که شکم شما بعد از بارداری هنوز برآمده باشد. و چربی شکم پس از بارداری خود را هنوز داشته باشید. حتی اگر قسمت عمده ای از …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
والدین

چرا نباید والدین فوق العاده ای باشیم؟

ما معمولا فکر می ‌کنیم والدین فوق العاده، افرادی هستند ازخودگذشته و بدون اشتباه که فراموش کرده‌اند انسانند. از تمام خواسته‌های خود دست کشیده‌اند و در مسیر رفاه و سعادت …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
بدن در دوران بارداری

ترس از اضافه وزن و چاقی در هنگام بارداری-

چه تصویر ذهنی از بدن خود در دوران بارداری دارید؟ آیا نگران این موضوع هستید که در هنگام بارداری چه بلایی سر بدن شما می آورد؟ خوب شما تنها نیستید …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×