کنجکاویهای کودکان

چگونه کنجکاوی در کودکان 0 تا 3 ساله منجر به یادگیری می شود؟آکام

کنجکاوی کودک سه سال

سنین و مراحلی که در کودکان، کنجکاوی منجر به یادگیری می شود

 

برای بهتر توضیح دادن کنجکاوی در کودکان این مقاله را با یک مثال آغاز میکنم : دخترم در 3 ماهگی، کنترل خوبی بر عضلات گردن خود دارد. او که روی دامان مادرش نشسته است. سر خود را به آرامی از این طرف به آن طرف می چرخاند تا به ظروف و فنجان های رنگ روشن روی میز روبرو نگاه کند. پسرم بیست ماهه یمان برای دیدن خزیدن کرم خاکی، از پیاده رو رد می شود. در حال تماشا خم می شود، تا به آرامی کرم را لمس کند.

نوزادان کنجکاو به دنیا می آیند. یک نوزاد تازه متولد شده عمیقا به چشم بزرگسالان خیره می شود، گویی که می خواهد همه چیز را در مورد آن شخص بشناسد. میل کودک در باب اکتشاف نیرومند است. همانطور که یاد می گیرد انگشتان خود را برای راحتی بمکد، دست خو را به سمت دهانش می کشد. در ماه های اول زندگی، او موفق می شود انگشتان خود را بارها و بارها به دهان اش ببرد. آرامش می یابد و یاد می گیرد که خود را تسکین دهد.

 

کنجکاوی درباره اعضای بدن

در 4 ماهگی، کنجکاوی طبیعی، کودک را وادار می کند که دستی را جلو و عقب حرکت دهد. انگار متحیر است و از نزدیک دست را تماشا می کند. چرا عقب از جلو متفاوت به نظر می رسد؟ اگر دست اش را چنان محکم تکان دهد که به صورت او برخورد کند، ممکن است کنجکاوی کودک در مورد دستانش موجب درد و خشمگین شود. قبل از اینکه کودک متوجه شود که می تواند حرکات بازو و دست خود را کنترل کند، آزمایش بسیار بیشتر طول می کشد.

کنجکاوی منجر به کاوش سایر اعضای بدن نیز می شود. کودک هنگام قرار گرفتن در یک موقعیت برای پاها، متوجه پا و انگشتان خود می شود. کنجکاوی جرقه زده است! کودک سعی می کند انگشتان پای خود را بگیرد. نوزاد کوچکتر که به پشت خوابیده است، موفق می شود پایی را بلند کند و انگشتان پای خود را در دستانش بگیرد تا طعم و بافت آنها را کشف کند. هنگام دراز کشیدن روی زمین مقابل آینه، کودکان نوپا اغلب بدن خود را چرخانده و می پیچانند. آنها کنجکاو هستند که چگونه از هر زاویه و موقعیتی نگاه می کنند.

 

کنجکاوی فراتر از خود

با رشد کودک در اوایل دوران کودکی، کنجکاوی آنها نیز رشد می کند. نوزادان در حدود 10 ماهگی می دانند که چگونه انگشت اشاره را برای فشار دادن، اشاره و تحریک گسترش دهند. همچنین ممکن است هنگام حمل، عینک یا موی بزرگسالان را فشار داده و آنها را بکشند. می توانید به آرامی عینک را از دستان کودک برداشته و با آرامش بگویید: “من به عینک خود روی چشمانم نیاز دارم، عزیزم.”

نوزادان در مورد سایر نوزادان نیز کاملاً کنجکاو هستند. ممکن است نوزادی موهای نوزاد دیگر را بگیرد و از شنیدن صدای عصبانیت واقعاً متعجب به نظر برسد. کودکان نوپا نیز مجذوب ناف شکم می شوند و وقتی می بینند نوزادان دیگر را پوشانده یا غسل می دهند، شیفته آنها می شوند.

 

چگونه کار می کند؟

خزنده های کنجکاو همه چیز را در یک اتاق جالب می دانند. آنها تعجب می کنند: “چه اتفاقی خواهد افتاد اگر من به سمت آن ممنوعیت جالب روی دیوار بخزم ؟ اگر روی آن میز پایین بالا بروم چه اتفاقی می افتد؟” نوزادان با کنجکاوی و تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان به تجربیات حسی پاسخ می دهند.

اگر یک معلم تعدادی پرنده اسباب بازی را از طریق یک نخ آویزان کرده و شروع به چرخش کنند، با این حال هنگامی که پرندگان متوقف می شوند، کودک نمی فهمد که یک عامل بیرونی باعث توقف پرندگان می شود. ممکن است کودکی را مشاهده کنید که بدن خود را با حرکتی متغیر به عقب و جلو تکان می دهد. گویی پرندگان را دوباره “در حالت پرواز” قرار می دهد! یک کودک نوپا پر از کنجکاوی در مورد نحوه کار اسباب بازی ها است. با فنجان های انباشته بازی می کند، آنها را جدا می کند و با لذت آنها را پراکنده می کند. مدتها قبل از اینکه کنجکاوی او را وادار کند که بفهمد چگونه دوباره قطعات را کنار هم بچیند، خیلی بیشتر از اسباب بازی هایش را جدا خواهد کرد.

 

“باران به کجا رفت؟” توسط دکتر سوزان میلر

گروهی از کودکان پیش دبستانی، در حیاط بازی مدرسه مشغول بازی هستند. ناگهان طوفان بارانی به وجود می آید و بچه ها را به داخل می آورند. جنیفر 3 ساله با نگاه به حالت هولناک و چشم نواز گلوله های یخی ریز که از آسمان می ریزند، پرسد: “این چیزها چیست؟” معلم او خانم کلی، پاسخ می دهد “طوفان”. سپس جنیفر می پرسد: “از کجا آمده است؟” برنت چهار ساله سریع سوالات آتشین خود را شروع می کند: “آیا می توانید صدای بلند آن را بشنوید؟ آیا می بینید که پرش می کند؟ آیا می توانیم آن را در چیزی گیر بیاوریم؟”

بیشتر بدانید  خوابیدن در کنار کودک (خواب اشتراکی)

کنجکاوی کودکان پیش دبستانی بلافاصله با رویدادهای جدیدی مانند طوفان تگرگ برانگیخته می شود. وقتی شرایط به طرز چشمگیری تغییر می کند، آنها هیجان زده می شوند. مانند زمانی که جنیفر و برنت فهمیدند هنگام سقوط از آسمان، قطرات باران تبدیل به یخ می شوند.

با هماهنگی حواس خود به محیط اطراف، حس کنجکاوی کودکان پیش دبستانی تحریک می شود و همین امر انگیزه آنها را برای طرح سوال ایجاد می کند. توجه کنید که چگونه برنت از بینایی و شنوایی برای بررسی گلوله های یخی تکان که می پرند، استفاده کرد. وی که نمونه آن کودک 4 ساله است، سپس سوالاتی را برای جلب دیگران می پرسد. او همچنین می خواهد دیگران به عقاید او گوش دهند.

 

گسترش کنجکاوی

 

کودکان پیش دبستانی برای جذب احساس کنجکاوی، در وهله اول باید مورد یا موقعیتی را جذب کنند. به عنوان مثال، آدام 3 ساله یک نوار اندازه گیری پیدا کرد. او بسیار شیفته استفاده از آن شده بود، احساس کرد مجبور است مبلمان را اندازه بگیرد و ارتفاعات مختلف را گزارش دهد: “این 3.5 متر است!”

یافتن راه هایی برای حفظ و گسترش کنجکاوی کودکان خردسال مهم است. علاقه برنت به تگرگ زمانی تحریک می شود که پس از سپری شدن هیجان طوفان، او در یک قطعه تگرگ “اسیر شده” جستجو کند. این به او اجازه می دهد تا آن را با مکعب های یخی موجود در فریزر مقایسه کند.

کودکان سه ساله از اتفاقی که آنها را غافلگیر می کند، مانند یک نور چشمک زن در تاریکی یا آب ریخته شده از یک میز هیجان زده می شوند. اما دامنه توجه کوتاه آنها باعث می شود که بعد از مدتی پیشروی کنند. برای گسترش احساسات کنجکاوی خود، سه ساله ها به طور مکرر به یک فرد بزرگسال نیاز دارند تا از آنها سوال کند یا مواد غنی سازی اضافی تهیه کند. به عنوان مثال، معلم جنیفر با پرسیدن “چه اتفاقی برای تگرگ در دست شما افتاده است؟” انگیزه جستجوی بیشتر او درباره طوفان تگرگ را ایجاد می کند. (“در حال ذوب شدن است”). “فکر می کنید چرا این اتفاق می افتد؟”

علاوه بر این، موقعیت هایی که کودک 4 ساله ماجراجویانه تری را به خود جلب می کند. مانند طوفان تگرگ با سر و صدا، هرج و مرج و تعجب، ممکن است کودک 3 ساله ساکت تر و ترسو را به شدت ترساند. ممکن است او بخواهد تماشا کند. اما از فاصله ای امن. یا ممکن است هنگام نگاه کردن به پنجره، به امنیت یک بزرگسال نیاز داشته باشد تا در کنار او بایستد.

 

دنباله روی از دیگران

کودکان پیش دبستانی اغلب از دوستان خود پیروی می کنند. مانند زمانی که هنگام آزمایش ساخت حباب کنجکاوی آنها برانگیخته می شود. به خصوص چهار دست و پا اغلب به سمت حوادث عجیب و غریب جلب می شوند، که بچه های بزرگ فکر می کنند “عالی” هستند. این ممکن است شامل برخی فعالیتهای “خطرناک” یا “ریسکی” مانند برگرداندن سنگها با چوبهای بلند، برای دیدن نوع چیزهای خزنده زیر آن ها باشد.

 

انجام تحقیقات

وقتی کودکان خردسال احساس قدرت می کنند، کنجکاوی آنها شدت می یابد. به عنوان مثال، گروهی از کودکان پیش دبستانی که گنجینه ای از درب و کلاهک های پلاستیکی با رنگ روشن را در یک سطل کشف می کنند، در مورد آنچه که می توانند با این مجموعه جذاب انجام دهند، شیفته هستند. آنها قادر به تحقیق هستند. آنها اقلام را مرتب می کنند و شروع به تفکر و گفتگو درباره شباهت برخی از درب ها (در اندازه و رنگ) و روش های جایگزین استفاده می کنند. (به عنوان پول بازی برای یک بانک). کودکان احساس اطمینان می کنند که می توانند یافته های خود را به هر آنچه که انتخاب می کنند تبدیل کنند. کنجکاوی آنها طی چند روز آینده ادامه می یابد، و انگیزه، آنها را برای کشف کاربردهای جدید تقویت می کند. و به طور معمول در کودکان پیش دبستانی با علایق مختلف و دامنه توجه، کودکان جداگانه علایق خود را در جهات مختلف دنبال می کنند. این امر خصوصاً در مورد کودکان 3 ساله بسیار زیاد است.

 

مرتب سازی از طریق تفکر جادویی

برای کودکان پیش دبستانی در بعضی مواقع تشخیص اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی دروغین، دشوار است. آنها کاملاً درمورد چیزهایی که تقریباً جادویی به نظر می رسند کنجکاو هستند. مانند “ooblick”، (مخلوط نشاسته ذرت و آب که به نظر می رسد جامد است اما هنگام کار مانند مایع واکنش نشان می دهد). وقتی تیفانی 3 ساله با پدرش از شهر بازدید می کند توسط ماشین، می خواهد بداند “چرا آن پرنده از آسمان پایین افتاده است؟” پس از بررسی شرایط با پدرش، یک بزرگسال حامی کنجکاوی او را وادار به کشف این موضوع می کند که “پرنده” در واقع یک قوطی حاوی پول است که از بالای بانک در یک لوله شفاف حرکت می کند و به سمت پنجره راننده می افتد.

بیشتر بدانید  ۶ راه ساده برای آموزش و تشویق کودکان به نشستن و غذا خوردن

بچه های کمتر خود محور 4 ساله، می توانند راحت تر از دیدگاه دیگری غیر از موقعیت خود، به موقعیت های جالب نگاه کنند. این ممکن است به آنها کمک کند چیزهای مورد کنجکاوی را بهتر درک کنند.

 

“بچه ها از کجا میان؟

روز پاییزی زیبایی است. به محض ورود به زمین بازی، کودکان مهد کودک شروع به کاوش در مورد محل جمع شدن خانه ای بزرگ مورچه ها می کنند که یک شبه تشکیل شده است. این سوالات سریع و پشت هم مطرح می شوند: “تپه از کجا آمده است؟ مورچه ها چه کار می کنند؟ مورچه چه اندازه بزرگ می شود؟ آیا مورچه ها می توانند به ما آسیب برسانند؟” معلم آنها با دقت به سوالات گوش می دهد و سپس می گوید، “من از جواب همه سوالات عالی شما مطمئن نیستم. بیایید با هم تحقیق کنیم!”

برای کودکان خردسال، کنجکاوی به اندازه تنفس مهم است. آنها در دنیای اطراف تنفس می کنند، آن را پردازش می کنند و از درک خارج می کنند. از طریق این روند، آنها دانش خود را در مورد چرایی مرگ و زندگی می سازند.

 

کنجکاوی در خانه آغاز می شود

کودکان پنج و شش ساله به طور طبیعی کنجکاو هستند. آنها کوچکترین لکه یا حشره را در پیاده رو متوجه شده، می گیرند و آن را به یک آزمایش علمی تبدیل می کنند. آنها در مورد چگونگی اتفاقات یا نحوه کار آنها تعجب می کنند. اغلب کودکان پنج و شش ساله شگفت انگیز ترین سوالاتی را که باعث ایجاد کنجکاوی در خود ما می شود می پرسند: “چه چیزی باعث تغییر رنگ برگها می شود؟ شب از کجا می آید؟ مورچه ها به کجا می روند؟”

در چند ماه اول مهد کودک، کودکان پنج و شش ساله شروع به حرکت در مرحله خود محوری و رشد خود محوری می کنند. کنجکاوی آنها بیشتر مربوط به مشاهداتی است که در زندگی خودشان انجام می دهند، و آنچه برایشان بد است. آنها از آنچه در مدرسه و خانه می بینند، از طبیعت، از خانواده و دوستانشان و طبیعتاً از بدن در حال رشد خود، تعجب می كنند.

 

یکی از راه های پرورش کنجکاوی در کودکان این است که بگذارید کودکان تعجب کنند

در این مرحله، برای شما مهم است که به هر آنچه بچه ها کنجکاو می شوند، برابر ارزش بگذارید. در حقیقت، حالت کنجکاو بودن از محتوای یا “یافته های” شگفتی آنها ارزشمند تر است. به همین دلیل ضروری است که هنگام شروع سوال کودکان، از ارائه همه جوابها، خودداری کنید. درعوض آنها را دعوت کنید تا پاسخهای مختلف را بدون ترس از اشتباه بودن در نظر بگیرند. با ترغیب مربیان کودک به تعجب (و فرضیه)، شما از تفکر خلاق و استدلال الگو می گیرید. کودکان در طول زندگی خود از این مهارتهای تفکر مرتبه بالاتر، برای حل مشکلات و کسب اطلاعات استفاده خواهند کرد.

 

یادگیری مشارکتی را در کودکان تشویق کنید

در طول سالهای پیش دبستانی، کودکانی که به صورت گروهی کار می کنند تمایل دارند هرچه دیگران از آنها سوال می کنند، نظر خود را بیان کنند. در مقابل کودکان مهد کودکی  می توانند بدون از دست دادن حس خود، در گروه ها همکاری کنند. کودکان پنج و شش ساله از عملکرد کنجکاوی خود با هم لذت می برند. و با استفاده از مهارت های کلامی در حال رشد، ایده های خود را به صورت جداگانه بیان می کنند. آنها همچنین کمتر از “اشتباه” کردن نگران هستند. این به شما فرصتی می دهد تا هنگام جستجوی پاسخ های احتمالی برای سوالاتی که بیشتر آنها را کنجکاو می کند، با آنها طوفان فکری کنید.

 

پاسخ به سوالات بزرگ

برخی از کنجکاوی ها در این مرحله با اضطراب همراه است. با پیشرفت سن، مهد کودکی ها از حوادث خارج از دنیای نزدیک خود آگاهی بیشتری پیدا می کنند. آنها در مورد چیزهای “بزرگتر” مانند زندگی و مرگ، خشونت و جنگ تعجب می کنند. به عنوان مثال، تولد یک خواهر یا برادر باعث ایجاد سوالاتی در مورد نحوه تولید نوزاد می شود. مرگ یک حیوان خانگی باعث ایجاد کنجکاوی در مورد اینکه چه اتفاقی می افتد وقتی چیزی می میرد، خواهد شد. توجه داشته باشید که کودکان اغلب فقط می خواهند “با صدای بلند” تعجب کنند، و پاسخ های خود را بسازند. با این حال اگر کودک پاسخی از شما می خواهد، مهم است که به سادگی و صادقانه پاسخ دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید


عزت نفس در کودکان

10 نکته در زمینه ایجاد عزت نفس در کودکان

  آیا میدانید که صرفاً تمجید از کودک شما در واقع می تواند بیش از سود، آسیب رسان باشد. در ادامه یک راهنمای جامع در مورد چگونگی ایجاد عزت نفس …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

5 بازی برای حل مشکل کمرویی کودک

  کمرویی کودک یک مشکل جدی است که نباید آن را به پای حجب و حیا یا رودربایستی داشتن بگذارید. این مشکل اگر در کودکی حل نشود می‌تواند در بزرگسالی …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
دروغ گفتن

چرا کودکان دروغ می گویند و چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری کنیم؟

چرا بچه ها دروغ می گویند؟   کودکان ممکن است به دلیل این موارد ترغیب به دروغ گفتن شوند: با دروغ گفتن چیزی را بپوشانند تا به دردسر نیفتند ببینند …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
مفهوم پول

7 توصیه ساده برای آشنا کردن بچه ها با مفهوم پول

بچه‌ها تا قبل از از 5 سالگی درکی از مفهوم پول و گرانی، ارزانی یا ارزش مادی یک کالا ندارند. برای آن‌ها ارزش هر چیز بر اساس علاقه‌ای است که …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک را چگونه برای یادگیری آماده کنیم؟

ذهن کودک همچون دفتری سفید است. شاید خیلی کلیشه‌ای به نظر برسد. اما بهترین تعبیری که می‌توان برای فرآیند یادگیری کودک نیز به کار برد این است که بگوییم ذهن …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن چه باید کرد؟

برای علاقمند کردن بچه‌ها به کتاب خواندن لازم نیست منتظر مدرسه رفتن آنها یا باسواد شدنشان بمانید. بچه‌ها به چیزی علاقمند می‌شوند که برایشان جذاب است و از روز اول …

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین ویدیوها
علت اصلی لجبازی بچه ها چیست؟ لجبازی بچه ها یعنی چی ؟ در این ویدیو به بررسی علت اصلی...
سوالات شایع خانم ها راجع به دوران پیش از بارداری – قسمت اول پیش از بارداری چه نکاتی مهم است؟ و چه سوالاتی شایع است؟...
چه زمان باید از تب کردن فرزندمان نگران شویم؟ خانم دکتر هانیه شهامت در مورد تب کردن در کودکان و اینکه...
×